Capgemini Group boekt solide winst in 2008

13 februari 2009 Capgemini

ICT-dienstverlener Capgemini dankt een groot deel van zijn winst van aan de activiteiten en marge in Nederland, België en Luxemburg. De meeste andere regio's boeken ook groei van omzet en winst. Alleen in het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten daalde omzet en winst, vooral door de wisselkoersen.

De winstgevendheid van de internationale Capgemini-groep wordt voor een belangrijk deel bepaald door de activiteiten in Nederland, België en Luxemburg. Dat staat in het verslag van de onderneming over het jaar 2008. In totaal boekte de groep een nettowinst van €451 miljoen, 2,5 procent meer dan in 2007.

Capgemini vermeldt geen nettowinstcijfers per land of regio. Wel is bekend dat de Benelux-tak in 2008 een operationele winstmarge van €185 miljoen noteerde, 14,2 procent van de jaaromzet van ruim €1,3 miljard. Dat is weliswaar minder dan de vijftien procent winst die het bedrijf een jaar eerder in die regio boekte, maar aanzienlijk meer dan het winstpercentage van 8,5 procent dat de gehele Capgemini-groep boekte. De groep draaide een operationele winstmarge van €744 miljoen bij een omzet van €8,71 miljard. Als operationele winstmarge ziet het bedrijf het verschil tussen omzet en operationele kosten.

Valutamarkt

Een groot deel van de groepswinst wordt tenietgedaan door ongunstige ontwikkelingen op de valutamarkt. Het Britse pond en de Amerikaanse dollar werden ten opzichte van de euro in 2008 een stuk duurder, het pond met ruim zestien procent en de dollar bijna zeven procent. Veertig procent van de omzet genereert de Capgemini-groep in een van deze valuta.

Rekening houdende met deze wisselkoersen, blijft de omzet wereldwijd op vrijwel hetzelfde niveau als in 2007. Voor de resultaten in de Benelux hebben de wisselkoersverschillen waarschijnlijk echter geen invloed, vertelt de voorlichter van Capgemini Benelux.

Minder omzet in Verenigd Koninkrijk

In andere regio's boekt het IT consulting bureau ook goede omzetcijfers en winstmarges. De grootste regio's van Capgemini, Frankrijk/Marokko, Verenigd Koninkrijk/Ierland en Noord-Amerika tonen winstmarges van respectievelijk 7,3, 7,8 en 5,8 procent. Vooral in het Verenigd Koninkrijk/Ierland daalde de omzet ten opzichte van 2007 sterk, met bijna veertien procent. Ook in Amerika werd minder verkocht, ongeveer drie procent. Dit heeft voor een groot deel te maken met de ongunstige wisselkoersen.

Nieuws

Meer nieuws over