Capco: Vijf trends omtrent betalingsverkeer in 2011

04 februari 2011 Consultancy.nl

Het betalingsverkeer zal in 2011 een cruciale rol spelen in de hervormingen van financiële instellingen. Dat voorspelt Capco, een internationaal adviesbureau voor de financiële sector. Capco heeft vijf trends voor het betalingsverkeer op een rij gezet die dit jaar een grote rol zullen spelen in de financiële sector en daarbuiten.

1. Toename mobiele betalingen
Er wordt al een aantal jaren gesproken over mobiele betalingen en inmiddels maken verschillende banken dit ook mogelijk via apps op de smartphone. De volledige potentie van mobiele betalingen wordt echter nog lang niet benut. In 2011 zullen zowel banken als bedrijven zich storten op de mogelijkheden van mobiele betalingen. Zo zal er via mobieltjes geld overgemaakt kunnen worden, zal de ‘bump’-technologie een alternatief worden voor fysieke betalingen en zullen mobiele telefoons tenslotte over ‘card readers’ beschikken. Dit laatste betekent dat consumenten en kleine ondernemingen betalingen met bankpassen kunnen accepteren. De grote vraag is welke rol banken gaan spelen in deze innovatieve markt en welke producten banken gaan bieden naast internetbankieren via de smartphone. De onlangs aangekondigde samenwerking tussen een aantal grote Nederlandse banken en mobiele aanbieders is een belangrijke stap op weg naar mobiel betalen. Tegen het einde van 2011 wordt van deze samenwerking een voorstel tot een Nederlandse en daarbij bijna meteen Europese standaard verwacht.

2. Strengere eisen aan veiligheid
Betalen met een bankpas of via internet neemt nog altijd in populariteit toe. Dit gaat meer en meer ten koste van cash en ook het gebruik van de acceptgiro neemt steeds verder af. Het aantal plaatsen waar je alleen met je bankpas kunt betalen zal blijven stijgen  Deze toename dwingt banken om ervoor te zorgen dat zowel hun eigen systemen als die van hun zakelijke klanten waterdicht zijn. De consument maakt zich terecht zorgen om diefstal van pincode, creditcard en andere persoonlijke gegevens. Het terugdringen van fraude is niet alleen een speerpunt voor banken, maar in toenemende mate ook voor partijen als webwinkels. Vooral internetbankieren en online betaalsystemen zoals PayPal zijn gevoelig voor fraude. Een voorbeeld van deze fraude is phishing, het stelen van gegevens van klanten. Criminele organisaties zullen hiervoor steeds geavanceerdere methodes gebruiken en banken zullen proberen de criminelen voor te blijven door innovatievere fraude detectie en preventie methoden. In 2011 zal ook de wetgever proberen de klant te beschermen en een wetsvoorstel is daarom in de lijn der verwachtingen.

3. Overgang naar SEPA
De Europese wetgever in Brussel streeft naar een verregaande harmonisatie van de Europese financiële markt, waarbij landspecifieke betaalproducten langzaam gaan verdwijnen om plaats te maken voor een Europese variant. Hierdoor ontstaat er een geharmoniseerde betaalmarkt die aangeduid wordt als de Single Euro Payments Area (SEPA). In de komende 3 jaar zullen de Nederlandse betaalproducten overschrijving en incasso gemigreerd worden naar een Europese variant. Voor banken betekent dit grote aanpassingen aan verwerkende systemen. Verder zullen banken hun klanten nadrukkelijk moeten informeren over de aanstaande veranderingen. De migratie naar SEPA raakt naast banken ook bedrijven en in mindere mate de consument. Voor de consument is de meest opvallende verandering dat veel langere rekeningnummers (IBAN) en BIC gebruikt moeten gaan worden. Voor bedrijven betekent dit dat er forse investeringen noodzakelijk zijn om maatregelen te treffen om vanaf deze datum nog betalingen uit te kunnen voeren en zich te kunnen houden aan de nieuwe richtlijnen. Banken en bedrijven zullen veelal de technische infrastructuur willen aanpassen om met de eisen en gevolgen van SEPA om te kunnen gaan. De geïntegreerde aanpassingen aan processen en procedures worden later verwacht.

4. Betalingen via social media
Steeds meer sociale media bieden extra functies aan om gebruikers nog meer aan hun netwerken te binden. Zo bieden meerdere sociale netwerken nu al de mogelijkheid om betalingen te doen binnen hun omgeving. De verwachting is dan ook dat integratie van social media en betalingssystemen in 2011 verder zal toenemen. Banken zullen meer mogelijkheden zien om sociale netwerken te ondersteunen om hun payments platform te verwezenlijken. Op dit moment ondersteunt de Rabobank al het betalingsverkeer van Hyves Payments. Via Hyves kunnen gebruikers onderling geld naar elkaar overmaken en ook kunnen commerciële partijen betaald worden. Ook Facebook heeft een payment variant waar gebruikers met behulp van virtual credits onder andere games en apps kunnen kopen. Daarnaast zijn er ook al voorbeelden in het buitenland zoals ‘netwerksparen’, een spaarvorm genaamd SmartyPig, die in de VS snel aan populariteit wint.
 
5. Verbetering van kosten en performance
De kosten van het betalingsverkeer zullen hoog op de agenda staan bij Raden van Bestuur van financiële instellingen. Marges in de financiële sector staan onder druk – gevolg van toenemende concurrentie, nieuwe spelers op de markt en de hierboven beschreven invoering van de geharmoniseerde Europese betaalmarkt (SEPA) en de enorme kosten die dit met zich meebrengt. Daar komt bij dat financiële instellingen aanhoudend worden geconfronteerd met almaar strengere wet- en regelgeving en steeds hogere verwachtingen van de klanten ten aanzien van nieuwe producten, distributiekanalen en dienstverlening.

Nieuws

Meer nieuws over