BCG: Duurzaam ondernemen geeft financieel voordeel

05 maart 2012 Consultancy.nl

Duurzaamheid zal op termijn een competitief voordeel opleveren, zegt een meerderheid van grote bedrijven wereldwijd. 67% vindt duurzaamheidprogramma's noodzakelijk om concurrerend te blijven, en 22% geeft aan dat duurzaamheid in de toekomst noodzakelijk zal zijn. Dat blijkt uit een jaarlijks internationaal onderzoek door strategieadviesbureau Boston Consulting Group (BCG) en het tijdschrift MIT Sloan Management Review onder circa 3,000 leidinggevenden van grote bedrijven.

BCG - Sustainability
Tipping point
BCG concludeert dat duurzaam ondernemen een zogenaamde tipping point nadert: de situatie waarin er de kritieke massa van bedrijven overtuigd is van de financiële meerwaarde van duurzaam ondernemen. Maar liefst 70% van de bedrijven beschouwt duurzaamheid als een essentieel onderdeel van de managementagenda. Daarentegen ziet slechts 7% geen rol voor duurzaam beleid.

Duurzaamheid sterk gestegen op managementagenda
Sinds vorig jaar staat duurzaam beleid meer in de aandacht bij bedrijven. Zo vond in 2010 slechts 55% van de bedrijven dat duurzaamheidprogramma's noodzakelijk waren en zei 32% dat duurzaamheid pas in de toekomst een essentieel onderdeel zou worden. Uit het meest recente onderzoek kwam ook naar voren dat 68% van de ondervraagden aangeeft dat de betrokkenheid bij duurzaam beleid afgelopen jaar is toenemen. Drie jaar geleden was dat bij slechts een kwart van de bedrijven zo.

BCG - Sustainability

Vooral sinds 2004 is het belang van duurzaamheid sterk gestegen, aldus BCG en MIT Sloan. Deze trends zijn in alle industrieën zichtbaar. Voorlopers zijn vooral de industrieën die veel grondstoffen gebruiken, zoals de energie-, chemie- en autosector.

Nick Robins, hoofd van het Climate Change Centre of Excellence bij de financiële groep HSBC Holdings, zei tegenover het webmagazine Warc: "Men zou kunnen verwachten dat duurzaamheid in economisch moeilijker tijden plaats zou moeten maken voor andere prioriteiten, maar in werkelijkheid blijkt het omgekeerde het geval te zijn.

Drijfveren voor een duurzaam beleid
In het onderzoek werd de leidinggevenden ook gevraagd wat hun drijfveren zijn om een duurzaam beleid te voeren. Meest genoemd werd de voorkeur van consumenten voor ecologisch verantwoorde producten (41%). Andere redenen waren regelgevende druk (35%), grondstoffenschaarste (30%), duurzame initiatieven van concurrenten (28%), waardecreatie naast winst (25%), de concurrentie voor veelbelovende werknemers (23%) en het feit dat consumenten meer willen betalen voor duurzame producten (20%).

Nieuws

Meer nieuws over