Booz: Directeuren geloven niet in strategie van bedrijf

07 juli 2011 Consultancy.nl

Uit onderzoek onder meer dan 2.350 leiders wereldwijd door Booz & Company blijkt dat maar liefst 53 procent van de directeuren en topmanagers niet geloven dat de strategie van hun onderneming tot succes zal leiden. Een even hoog percentage zegt dat hun bedrijfsmodel, of manier waarop waarde wordt gecreëerd, niet voldoende duidelijk is voor hun medewerkers of klanten. Bijna tweederde klaagt dat de onderneming teveel tegengestelde prioriteiten heeft en dat de interne vaardigheden de strategie niet voldoende ondersteunen. Een nog groter percentage (83 procent) zegt dat de groeistrategie van hun onderneming tenminste deels tot verspilling leidt.

Ongerichte focus
Dit lage vertrouwen in de eigen onderneming komt volgens Booz & Company omdat bedrijven te veel ongerelateerde groei-initiatieven nastreven. In plaats van zich af te vragen waar ze in uitblinken en hoe ze op basis daarvan kunnen groeien, kijken organisaties vaak naar welke markten of branches ze eventueel nog kunnen betreden. Dit is niet alleen riskant, maar bovendien counterproductief. Op deze manier krijgen kerncompetenties immers (te) weinig aandacht en dat leidt tot mislukking en frustratie.

Weinig prioriteiten, meer groei
Het is zelfs zo dat bedrijven met de minste prioriteiten, de grootste omzetstijging realiseren (in vergelijking met ondernemingen die meer prioriteiten of juist geen prioriteiten hebben). De belangrijkste vraag die de directie zich zou moeten stellen is dan ook: hoe focussen we op de juiste initiatieven, de initiatieven die het best voor de onderneming zijn? Om het antwoord op de vraag te vinden, moeten er wellicht eerst een paar andere gesteld worden, zoals 'waar zijn we goed in?', 'waar zijn we aantoonbaar beter in dan onze concurrenten?'. De onderzoeksresultaten van het strategy consulting bureau ondersteunen de voordelen van een groeistrategie die gebaseerd is op deze sterke pijlers. Ondernemingen die hun strategie baseren op onderscheidende succesfactoren realiseren bijna tweemaal zo vaak een bovengemiddelde omzetstijging.

Nieuws