Booz & Co.: benchmarking gevaarlijk voor strategie

07 december 2010 Consultancy.nl

Volgens het onlangs uitgebrachte boek ‘The Essential Advantage: How to Win with a Capabilities-Driven Strategy’ van twee Booz & Company adviseurs, kan ‘benchmarking’ potentieel een destructief effect hebben op bedrijven die benchmarking gebruiken als basis voor strategiebeslissingen. Bedrijven focussen teveel op wat concurrenten doen en te weinig op hun eigen unieke en leidende capaciteiten.

De auteurs zijn Cesare Mainardi (Managing Director van Booz & Co. Noord-Amerika) en Paul Leinwand (Partner). “Teveel bedrijven gebruiken benchmarking als een steunpilaar en vertrouwen erop als een competitieve gids en een vervanger voor echte strategie. De manier waarop benchmarking door de meeste bedrijven wordt gebruikt levert geen inzicht in wat zij moeten doen om daadwerkelijk uit de grote massa los te breken”, zegt Mainardi. “Succesvolle bedrijven maken zich geen zorgen over vergelijkingen tussen hen en hun concurrenten. Zij hebben dat niet nodig omdat ze tijd hebben geïnvesteerd om uit te zoeken wat hen beter maakt dan de rest”, voegde Leinward toe.

Enkele van de belangrijkste bevindingen van Booz & Company:

  • Benchmarking is vaak een bewijs van afwezigheid van strategie. Het stelt doelen vast voor uitgaven, omzet, investeringen en andere beslissingen, maar vaak zonder context.
  • Benchmarking verstoort de ware natuur van competitief voordeel. Toonaangevende bedrijven hebben een goed ontwikkelde, gedifferentieerde benadering naar de markt en zullen geen echte gelijken hebben waarmee ze zich kunnen vergelijken.
  • Benchmarking kan differentiatie ontmoedigen. De meeste bedrijven worstelen om een gedifferentieerde manier te vinden waarmee ze waardevol voor de markt zijn – slechts zeer weinige bereiken het. Benchmarking stimuleert bedrijven om capaciteiten op te bouwen die gelijkwaardig zijn aan die van concurrenten. Daarmee verkleinen ze de kans dat ze zich daadwerkelijk onderscheiden door nieuwe standaarden te zetten met nieuwe ideeën, toegevoegde waarde en een unieke marktpositie.
  • Benchmarking kopieert slechte voorbeelden. Veel bedrijven zijn niet erg goed in strategieontwikkeling. Door zulke bedrijven te kopiëren worden ook hun strategische zwaktes binnengehaald.
  • Benchmarking verbindt waardevolle bronnen aan elkaar. Deze initiatieven genereren een enorme hoeveelheid activiteit en gaan een eigen leven leiden binnen bedrijven.

Nieuws

Meer nieuws over