Booz & Co: bedrijven zoeken naar strategic advantage

13 mei 2011 ProfNews

Elk bedrijf zoekt naar het `recht om te winnen` en een strategic advantage

Een verregaande samenhang tussen marktstrategie, capaciteitssystemen en aanbod geven een onderneming `het recht om te winnen`. Dit stellen Cesare Mainardi en Art Kleiner, respectievelijk managing director Noord-Amerika van Booz & Company en hoofdredacteur van strategy+business.

Het recht om te winnen is zeldzaam en treedt op wanneer de juiste speler in de juiste soort wedstrijd en met de juiste capaciteiten een specifieke uitdaging aangaat. Weliswaar verliest zo`n speler bij tijd en wijle, maar in the long run zal zich een inherent voordeel manifesteren, dat deze speler in staat stelt om topprestaties te leveren. In feite is dus iedere bedrijfsstrategie een theorie waarmee de onderneming voor zich het recht om te winnen opeist. En dat onderstreept het belang van kennis van de geschiedenis van strategievorming voor iedereen die onderzoekt hoe een onderneming succesvol kan worden.

Er zijn myriade manieren waarop strategie gevormd wordt, in de regel worden er vier hoofdstromingen geïdentificeerd. En die vier proberen allen hetzelfde fundamentele probleem op te lossen: de spanning tussen twee onderling onverenigbare realiteiten voor bedrijven; de identiteit van de onderneming en het (tijdelijke) concurrentievoordeel waardoor er vaak concessies aan de identiteit worden gedaan.

Nieuws