Booz & Co: oliemaatschappijen moeten investeren

11 september 2009 Consultancy.nl

Meer dan de helft van alle olieproductie in 2020 moet komen van nieuwe investeringen, en de kapitaalbesteding van bedrijven moet stijgen, volgens een rapport van strategie consultancy Booz & Company.

Adviesbureau Booz & Company dringt er bij wereldwijde oliemaatschappijen op aan om agressiever hun geld te gaan besteden door kleinere spelers te kopen, die nu gunstiger geprijsd zijn door de economische malaise.

Internationale en nationale oliemaatschappijen (IOC’s en NOC’s) zijn bedwelmd met geld na jaren van hoge olieprijzen, volgens het rapport.

De 5 grootste oliemaatschappijen – Exxon, Chevron, Shell, BP en Total vergrootten hun cash levels en cash equivalenten met gemiddeld bijna 24% tussen 2006 en 2007, en nog eens met 15% tussen het einde van 2007 en Q4 van 2008, naar een bedrag van bijna $80 miljard in totaal. 

“Volgend op jaren van hoge olieprijzen, hebben veel IOC’s en NOC’s grote hoeveelheden geld vergaard, en zijn ze in een perfecte positie om zich te richten op de lange termijn. NOC’s controleren de voorraden van goedkope olie, maar ze ontbreken de technologie en deskundigheid voor verdere investeringen. Ze moeten overwegen om onafhankelijke bedrijven en verzwakte olieservice-providers te kopen”, zei het rapport.
 
”Ondertussen kunnen onafhankelijke bedrijven met een zwakke financiële positie beslissen om samen te werken met rijke IOC’s of NOC’s”, zei Georges Chehade, partner bij Booz & Company van de Libanese praktijk.

Energiebedrijven in financiële nood of zij die geraakt zijn door de wereldwijde recessie moeten hun investeringsactiviteiten beperken, adviseerde Booz.

De wereldwijde vraag naar olie zal naar verwachting stijging van het huidige niveau van 85 miljoen vaten per dag BpD, Barrels per Day) naar 100 miljoen BpD in 2020. Om aan deze vraag te kunnen voldoen moet meer dan de helft van de totale productie in 2020 van nieuwe investeringen komen, voorspelt het rapport.

Nieuws

Meer nieuws over