Booz: informele netwerken versterken het formele

20 januari 2011 Profnews

Een combinatie van formele prestatiecriteria en informele communicatie leidt tot betere prestaties. Dit stellen Jon Katzenbach van Booz & Company en Zia Kahn van de Rockefeller Foundation. Volgens de auteurs bestaat elke organisatie uit een formeel deel van regels, hiërarchieën, structuren en procedures en een minder zichtbaar, maar zeer invloedrijk informeel deel.

Die informele organisatie is de vergaarbak van alle menselijke aspecten in de onderneming: principes, gedrag, emoties, mythen, culturele normen en spontaan gegroeide netwerken. Een over langere tijd goed presterende organisatie heeft geleerd de informele organisatie te mobiliseren en tegelijkertijd de formele structuren in stand te houden en aan te vullen. Beide componenten zijn complementair. Hoe effectief dit `leiden buiten de lijnen om` is, hangt af van de onderneming, wat ze doet en de omstandigheden waarin ze verkeert. Voor elke organisatie is die balans tussen formele en informele aansturing weer anders.

Volgens het adviesbureau is er dus geen haarlemmerolie voor het vinden van die balans. Wie een goed evenwicht zoekt, moet zich in elk geval eerst verdiepen in prestatiedoelen en -meting. De managementuitdaging is om kwantitatieve maatstaven te hanteren zonder dat de organisatie last heeft van verkeerd toegepaste formele controles.

Nieuws