(S)topVrouw: waarom vrouwen geen topvrouw worden

08 maart 2011 &samhoud

Waarom eindigt het overgrote deel van de hoogopgeleide vrouwen in Nederland als stopvrouw en niet als topvrouw? Die vraag onderzocht Carolien Bijen, founder van &samhoud women in haar boek '(S)topVrouw! Het glibberige pad naar de bestuurskamer'. Op basis van de onderzoeksconclusies roept ze op tot feminisering van organisaties en een einde aan de verspilling van talent.

Het boek (S)topVrouw is op zaterdag 5 maart gelandceerd in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam, als onderdeel van het WOMENInc. Festival. Het eerste exemplaar van het &samhoud boek werd aangeboden aan Jannet Vaessen, directeur van WOMEN Inc. tijdens een talkshow met Carolien Bijen en tal van geïnterviewde topvrouwen over factoren die bijdragen aan het bereiken van de top.

Feminisering van organisaties

'Het is tijd voor een feminiseringslag binnen organisaties,' stelt Carolien Bijen in haar boek, 'ook omdat de eigenschappen van vrouwelijk leiderschap onmisbaar zijn om als organisatie te overleven in de toekomst. Onderzoek laat zien dat organisaties met vrouwen in leidinggevende functies maar liefst 48 procent meer winst maken. Bovendien wordt tachtig procent van de aankoopbeslissingen door een vrouw genomen. Is het dan niet meer dan logisch om vrouwen door te laten stromen naar leidinggevende posities? '

STOP-vrouwen

Maar waar precies glijden vrouwen uit op het pad op weg naar de bestuurskamer? Volgens henzelf is parttime werken de grootste drempel voor vrouwen om door te groeien naar de top (54%), op de voet gevolgd door een organisatiecultuur die vooral gericht is op mannen (48%).

Vrouwen zijn niet ambitieus en andere mythes

In (S)topVrouw komt Bijen niet alleen met de succesfactoren voor doorgroei van vrouwen, ze rekent en passant ook af met een aantal mythes, zoals dat vrouwen minder ambitieus zijn dan mannen en dat de zorg voor kinderen verband houdt met hun stagnerende doorstroom.

De weg naar de top is lang, bochtig en glibberig. Slechts enkelen slagen erin de top te bereiken. Hulde, waardering en respect voor deze inspirerende topvrouwen! Bijen zette een aantal van hen op bijzondere wijze in de spotlights in haar boek. Geportretteerd worden onder andere Marike van Lier Lels (o.a. lid RvC Maersk BV, TKH Group NV., USG People NV., KPN en Reed Elsevier), Jannet Vaessen (directeur van WOMEN Inc.), Muriel Arts (partner Global Leaders Academy en vz NIMA), Mirjam Sijmons (directie ANWB), Marion Koopman (directeur Hi bij KPN) en Ellen Faber (directievoorzitter divisie directe distributie Achmea).

Nieuws