BMC voert organisatie assessment uit voor Den Helder

19 augustus 2002 Consultancy.nl

De gemeente Den Helder heeft eerder dit jaar adviesbureau BMC ingehuurd om een organisatie-assessment uit te voeren. Doel van het onderzoek was om de ernst van de problemen in de afdeling Sociale Dienst in kaart te brengen. Binnen de afdeling deden zich al ruime tijd verschillende problemen voor.

Het onderzoek bestond uit documentenanalyse, dossieronderzoek en interviews met personeel. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen juli en augustus. Op 13 augustus zijn de bevindingen gepresenteerd aan het college en het personeel.

Gemeente Den Helder

Belangrijkste conclusies

BMC trof enkele items aan die als rode draden door het onderzoek liepen. De volgende rode draden zijn te onderkennen:
- het geheel ontbreken van sturing;
- instrumenten zijn niet betrouwbaar en niet actueel;
- de organisatie is niet in control';
- er zijn grote achterstanden en er is 'historische' ballast.

Naar aanleiding van de bespreking in de gemeenteraad, waarin uitleg is gegeven over het rapport van het adviesbureau, is besloten een verbetertraject op te zetten.

Consultancy Nieuws

  • VODW: Consumentengedrag verschilt per generatie

    Consumentengedrag is afhankelijk van leeftijd en generatie. Marjolein van Baardwijk, adviseur bij VODW, laat zien dat organisaties die hier goed op inspelen meer succesvol zijn op de lange termijn »

  • Nieuwe marktplaats voor crowdfunding van start

    Na Fundwijzer.nl en Fundipal.nl, is nu ook Crowdfundmarkt.nl gestart. De nieuwe marktplaats biedt kieskeurige investeerders de mogelijkheid alle projecten te vinden en met elkaar te vergelijken »

BMC Nieuws

  • BMC Advies onderzoekt toegang en kwaliteit Jeugdhulp

    BMC Advies is door de Kinderombudsman ingeschakeld om onderzoek te doen naar de kwaliteit van en toegang tot Jeugdhulp. De Kinderombudsman wil weten of kinderen nog steeds de juiste zorg en hulp krijgen »

  • BMC: Inwoners Hoogeveen tevreden over Sociale Dienst

    Bijstandsgerechtigde inwoners van de gemeente Hoogeveen zijn tevreden over de dienstverlening van de Sociale Dienst, en geven de instelling het rapportcijfer 7 voor zijn aanpak. Dat blijkt uit onderzoek van BMC »