Big 4 spenderen miljoenen aan campagnes in VS

15 maart 2012 Consultancy.nl

De Big Four, de vier grootste accountancy- en advieskantoren ter wereld, hebben het afgelopen jaar een recordbedrag uitgegeven aan politieke campagnes in de VS. Uit een analyse van persbureau Reuters blijkt dat PwC, Deloitte, E&Y en KPMG gezamenlijk meer dan $9.4 miljoen hebben gespendeerd aan lobbyactiviteiten. Door middel van verschillende lobbyactiviteiten proberen de adviesbureaus om politieke partijen, en hun standpunten op het gebied van beleid en wet- & regelgeving, zo gunstig mogelijk te ‘beïnvloeden’.

Lobbyorganisaties zijn in de VS verplicht om donaties bekend van te maken, sinds 1999 houdt Reuters bij hoeveel externe partijen en adviesbureaus uitgeven aan politieke campagnes.

Deloitte geeft meeste uit
Uit de cijfers van Reuters komt naar voren dat Deloitte in 2011 het meeste uitgaf: $3 miljoen. PwC staat op #2 met $2.7 miljoen, gevolgd door Ernst & Young ($2.2 miljoen) en KPMG ($1.5 miljoen). Ondanks de vele miljoenen, staan de uitgaven van adviesbureaus in schril contrast met die van farma bedrijven: maar liefst $237 miljoen.

Beïnvloeden van PCAOB
De miljoenen van de adviesbureaus hebben verschillende doeleinden. Het grootste gedeelte van het lobbybudget wordt gespendeerd aan de Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB), de Amerikaanse waakhond van de accountancybranche. Zo zijn de Big Four kantoren bijvoorbeeld tegen eventuele nieuwe regelgeving in de branche, waaronder ‘audit firm rotation’ en de potentiële splitsing tussen audit- en adviesdiensten. Opmerkelijk is dat Spencer Bachus, eindverantwoordelijk voor de PCAOB, in 2011 meer dan $370,000 ontving aan donaties uit de accounting en adviesbranche.

Consultancy Nieuws

  • EY omzet stijgt 6 procent door sterke groei Advisory

    De wereldwijde omzet van accountants- en advieskantoor EY is met 6% gestegen naar $27.4 miljard. Alle business units wisten groei te behalen, de consultancypraktijk ('Advisory') groeide zelfs met 'double-digits' »

  • BCG, Deloitte en OC&C partner van World Retail Congress

    Gister was de kick-off van het ‘World Retail Congress’ in Parijs. BCG, Deloitte en OC&C fungeren als sponsor van het evenement, bovendien zullen senior experts van de bureaus een inhoudelijke bijdrage leveren »

EY Nieuws

  • EY omzet stijgt 6 procent door sterke groei Advisory

    De wereldwijde omzet van accountants- en advieskantoor EY is met 6% gestegen naar $27.4 miljard. Alle business units wisten groei te behalen, de consultancypraktijk ('Advisory') groeide zelfs met 'double-digits' »

  • Acht consultancybureaus doen mee aan Low Car Diet

    Het initiatief Low Car Diet is momenteel in volle gang. Ook 8 adviesbureaus gaan de uitdaging aan om op een andere manier te reizen naar het werk: Accenture, Arcadis, Capgemini, CGI, EY, KPMG, McKinsey en Rijnconsult »