BearingPoint Nederland heeft ambitieuze groeiplannen

20 januari 2011 Consultancy.nl

Na anderhalf jaar turbulente tijden groeit en bloeit BearingPoint met nieuw elan: BearingPoint Nederland heeft in het afgelopen jaar groei van meer dan 50% gerealiseerd. Bovendien heeft het adviesbureau plannen om verder uit te bouwen in 2011 – het wil in de komende jaren verdubbelen in grootte. Een van groeipijlers is de onlangs gelanceerde service offering Customer Management.

Circa 1,5 jaar geleden verkocht BearingPoint haar noodlijdende Amerikaanse tak aan Deloitte en PwC en heeft het Europese management het adviesbureau overgenomen via een management buyout.

BearingPoint Nederland: 50% groei in het afgelopen jaar

“In het afgelopen jaar is BearingPoint met meer dan 50% gegroeid in headcount” aldus Jan Jacob Koomen, Senior Manager bij BearingPoint. Een analyse van de nieuwe aanstellingen laat zien dat de meerderheid van de nieuwe werknemers bestaat uit ervaren consultants van tier-1 firma’s. “We hebben de komende jaren plannen om sterk verder te groeien – doelstelling is om te verdubbelen binnen een aantal jaar”, vervolgt Koomen. BearingPoint is actief bezig met de rekrutering van nieuwe posities; het heeft acht vacatures geplaatst op Consultancy.nl en heeft een gerenommeerd W&S kantoor de opdracht gegeven om ervaren adviseurs aan te trekken.

Groeipijler: Customer Management

Een van de pijlers achter de groei van BearingPoint is de onlangs gelanceerde service offering: Customer Management (BearingPoint Nederland richtte zich traditioneel al op Supply Chain Magement, operational excellence, informatietechnologie en financiële transformation). De CRM-servicelijn ondersteunt in essentie klanten bij de veranderslag naar ‘customer centric’ organiseren en biedt diensten aan zoals sales effectiveness, marketing transformation en CRM-implementaties. Deze praktijk wordt geleid door Martin Hermsen, voorheen Senior Executive Partner en praktijkleider van Benelux CRM bij Accenture. In juli rekruteerde Hermsen vier ervaren consultants die eerder met hem werkten - Henk-Jan van de Beek, Folkert Ruiter, Niels van der Putten en Carel Hoytema van Konijnenburg. Anno 2011 is het team gegroeid naar 20 consultants en heeft het een volle projectpijplijn. “Het is een balanceer act tussen een gezonde groei aan nieuwe klanten en de bijpassende groei van de organisatie. ” zegt Jan Jacob Koomen.

Het geheim van BearingPoint’s groei?

Wat is het geheim van BearingPoint’s opmerkelijke groei in 2010? Volgens Jan Jacob Koomen is BearingPoint’s positionering een belangrijke factor. “Wij positioneren ons als management consultants: tussen de strategiekantoren zoals McKinsey en de grote IT-implementatiepartijen zoals Logica. Dat betekent dat we vaak intensief samenwerken met het management van klanten aan het realiseren van de strategie. De waardering van klanten zien we terug in de klantloyaliteit – onze klanten zijn erg loyaal en kiezen herhaaldelijk voor BearingPoint als consultingpartner”.

Een andere factor is het grote ‘thought leadership’ waarop BearingPoint kan voortbouwen vanuit zijn lange consultingerfgoed en buitenlandse kantoren (circa 3.000 collega´s in Europa). Op het gebied van Customer Management bijvoorbeeld staat BearingPoint in termen van expertise consistent hoog aangeschreven bij analisten zoals Gartner (Magic CRM Quadrant) en Kennedy. “ Wij zijn sterk geïntegreerd met de teams en het knowlegde netwerk van onze buitenlandse collega’s – bijvoorbeeld bij ons Franse collega’s (BearingPoint heeft maar liefst 900 adviseurs in Frankrijk, red.).”

Nieuws