BearingPoint: Best practices & trends in contractmgt

26 oktober 2010 Consultancy.nl

Contractmanagement is in toenemende mate een belangrijk aspect van organisaties. In zijn jaarlijkse rapport over contractmanagement, beoordeelt BearingPoint de huidige staat en toekomstige trends in contractmanagement. De studie 'BearingPoint - Contract Management 2010' identificeert “de beste methoden” met betrekking tot de organisatie, processen en IT-tools van contractmanagement in Europese bedrijven.

De resultaten van de studie “Contract Management 2010” laten de volgende trends zien:

  • Managementondersteuning is cruciaal voor het verbeteren van contractmanagement. Veranderingen in de organisatie of procedures kunnen alleen worden bewerkstelligd op verzoek van het management.
  • Naar contractmanagement moet individueel gekeken worden in elke onderneming en in elke van zijn departementen.
  • De opbouw van efficiënt contractmanagement kost tijd en geld.
  • In een project moet worden opgenomen: as-is en to-be analyse, change management en in de meeste gevallen de implementatie van software die de contractenprocessen, rapportering en uitslag ondersteunen. Een instrument alleen lost geen problemen op.
  • De belangrijkste aspecten van contractmanagement zijn onder andere naleving van de voorwaarden, toezicht op de voorwaarden en deliverables, risicomanagement en naleving van wettelijke vereisten.
  • We hebben ontdekt dat veel bedrijven ontevreden zijn met hun huidige organisatie en de processen in hun contractmanagement. Hoewel een centrale organisatie sterk de voorkeur heeft boven meerdere contractgerelateerde processen, reguleert slechts 9% van de bedrijven alle aan contractmanagement gerelateerde taken centraal. 50% heeft geen centraal departement voor een willekeurige contractmanagementtaak. Interessant genoeg bleek dat contractrisicomanagement, kwaliteitszekerheid, contractcontrole en naleving van de voorwaarden normaliter niet centraal worden aangestuurd.
  • In 2002, 2006 en 2010 wezen de onderzochte bedrijven inconsistente informatie aan als het grootste risico in contractmanagement onder de betrokken deelnemers (59% classificeerde dit als een zeer hoog of hoog risico). Vandaag de dag worden “niet-naleving van de voorwaarden” en “inhoudelijke termen van contracten met potentiële risico’s” genoemd als de respectievelijk op één en op twee na belangrijkste risico’s. Terugtrekking uit contracten wordt door meer dan de helft van de deelnemers genoemd als een hoog of zeer hoog risico. De bewustwording van risicoproblemen in contractmanagement is in de afgelopen vier jaar toegenomen.
  • Net als in 2006 is een meerderheid van onderzochte bedrijven (70%) ontevreden met de huidige rapporterings- en analysemogelijkheden van contracten. Momenteel is ook 62% ontevreden met de IT-tools om contractmanagement te ondersteunen en is 58% niet tevreden met het volgen van de contractgeschiedenis en contractversies. Dit betekent dus dat de meeste ondernemingen de processen en instrumenten binnen hun contractmanagement nog steeds moeten verbeteren.
  • Een algemene uitspraak met betrekking tot de kosten van een contractmanagementsysteem is niet mogelijk, aangezien deze kunnen variëren afhankelijk van de projectvereisten en –software. Ongeveer 70% van de bedrijven geeft echter aan dat zij tot €100 000 in contractmanagement hebben geïnvesteerd of van plan zijn te investeren.

Download het rapport Contract Management 2010

Nieuws