BDO: CFO's multinationals positief over marktexpansie

27 oktober 2011 Consultancy.nl

CFO's van internationale ondernemingen zijn wereldwijd optimistisch over de expansieplannen van hun onderneming. Dat blijkt uit het rapport Global Ambition Survey 2011, uitgevoerd door BDO, waarvoor meer dan 750 CFO's in 13 landen werden ondervraagd. Ondanks het huidige economische klimaat en de veronderstelde risico's en moeilijkheden van internationale uitbreiding, heeft 95 procent van de ondervraagden vertrouwen in het slagen van hun plannen in de komende drie jaar.

Het vinden van lokaal personeel, met de juiste kwalificaties, blijkt net als vorig jaar een van de grotere uitdagingen van internationale expansie. Voor meer dan de helft (52% procent) van de respondenten staat deze uitdaging in de top drie. Opvallend genoeg ervaren de ondervraagde CFO's de financiering van internationale uitbreiding als minder uitdagend: 69% zegt hier zelfs nooit problemen mee te hebben.

Investeren in mensen
Ook voor Nederlandse CFO's is het vinden van het juiste lokale personeel uitdagend, 32 procent noemt het zelfs de grootste uitdaging. Zeventig procent zegt dat hun onderneming de komende drie jaar, voor wat betreft de internationale activiteiten, zal investeren in mensen. Edwin Schrijver, International Liaison Partner bij BDO Nederland hierover: "CFO's zijn zich bewust van het feit dat succes in het buitenland afhangt van de mate waarin de onderneming die stap heeft voorbereid en of ze er in slagen het juiste, talentvolle personeel ter plaatse te vinden. Slechts je huidige bedrijfsvoering naar het buitenland kopiëren, is niet goed genoeg." Een van de Nederlandse respondenten verwoordt het zo: "Gedraag je paranoïde. Denk nooit dat je al genoeg marktonderzoek hebt gedaan. Ga veelvuldig op bezoek in het land waarnaar je wilt uitbreiden."

Andere grote uitdagingen voor internationale uitbreiding volgens de Nederlandse respondenten zijn: bureaucratie, belemmerende regelgeving en de intensiviteit van lokale concurrentie*.

Aandacht van en voor Duitsland
De wereldwijde CFO's noemen het toetredingsgemak, de marktomvang en de mensen en cultuur de belangrijkste kansen van de Duitse markt. De lokale concurrentie wordt als de grootste uitdaging beschouwt. Ook Nederlandse bedrijven focussen op de Duitse markt, naast de Noord-Amerikaanse, Chinese, Belgische, Engelse, Franse en Russische markt. Chinese bedrijven richten zich het meest op de V.S. (33%) en Duitsland (22%). In de BDO Global Market Opportunity Index* staat Duitsland op de derde plaats, achter China (1) en de V.S. (2). Nederland staat van de 13 onderzochte landen op een 12de plek als interessant vestigingsland. Vooral Duitse en Russische bedrijven hebben Nederland in het vizier voor hun internationale uitbreidingsplannen.

Nederlandse CFO's behoudend
Nederlandse CFO's geven aan dat hun onderneming behoudend is als het gaat om internationale uitbreiding Schrijver: "Ze gaan met bestaande en nieuwe producten met name naar markten waar al vraag bestaat en blijven vooral in hun eigen sector." Zodra de keuze eenmaal is gemaakt om de grens over te gaan, zegt 78 procent van de Nederlandse respondenten daar in het eerste jaar een kantoor te openen (t.o.v. 57 procent wereldwijd).

Over het BDO Ambition Survey 2011
Het onderzoek 'BDO Ambition Survey 2011: Global Opportunities' inventariseert de voor- en nadelen van internationale expansie, gebaseerd op interviews met 751 CFO's van ondernemingen die deze stap al hebben gemaakt. 751 in 13 landen (Nederland, Australië, Brazilië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, India, Japan, Rusland, Saudi-Arabië, Groot-Brittannië en de VS) deden aan het onderzoek mee. Het onderzoek werd uitgevoerd door StrategyOne tussen 23 mei en 8 juli 2011. De respondenten werden hiertoe telefonisch ondervraagd, waarbij ze antwoord gaven op zowel open als gesloten vragen.

Nieuws