BCG: fusie en overname verwachtingen in Europa 2011

13 december 2010 Consultancy.nl

Boston Consulting Group heeft, in samenwerking met UBS Investment Bank, zijn jaarlijkse CEO/Senior Executive fusie en overname onderzoeksrapport uitgebracht. Het rapport 2011 M&A Plans of European Companies biedt unieke inzichten in de M&A- en herstructureringsintenties van bedrijven voor 2011. Hiervoor werden 179 CEO’s en senior managers van Europese bedrijven geënquêteerd. Enkele van de belangrijkste bevindingen:

  • 1/6 bedrijven verwacht een grote acquisitie te doen in 2011; bij grote bedrijven is dit zelfs 1/3.
  • 1/3 van de bedrijven verwacht een herstructurering als gevolg van M&A in de komende 12 mnd.
  • 75% ziet groei-investering via M&A of kapitaaluitgaven als de beste manier om gebruik te maken van hun balans. Dit is een mogelijk einde van de deleveraging-golf; slechts 6% geeft de voorkeur aan share buybacks of hogere dividenden.
  • Eenderde gelooft dat de komende 12 maanden het beste moment is om een grote deal te sluiten.
  • 33% verwacht ten minste 1 groot publiekelijk bod in hun sector.
  • Slechts 10% denkt dat er koopjes beschikbaar zijn.
  • 39% blijft sceptisch over herstel in de private-equity-geleide M&A.

Download het rapport 2011 M&A Plans of European Companies

1 op de 6 bedrijven (16%) is van plan om in 2011 op zijn minst 1 acquisitie te doen van een bedrijf met een omzet van meer dan €500 miljoen. Grotere bedrijven zullen bijna twee keer zo waarschijnlijk een deal maken op deze schaal. Dit komt dicht in de buurt van het niveau van M&A-activiteit door Europese bedrijven in 2005, twee jaar voor de piek van de M&A-markt in 2007.

“Voor veel bedrijven leek 2010 in de eerste maanden al een verloren jaar voor M&A”, zei Alexander Roos, hoofd van BCG’s internationale M&A-kantoor. “Maar bedrijven blijven behoedzaam optimistisch over de dealactiviteit. De aanhoudende onzekerheid biedt kansen voor de CEO’s die zijn voorbereid. Er zijn bijvoorbeeld in sommige industrieën acquisitiedoelen met zeer aantrekkelijke prijzen. Tegelijkertijd focussen bedrijven zich opnieuw op groei, vooral in de opkomende markten. De acquisities voor komend jaar – ondernomen met de nodige huiver en met een duidelijke strategie in het hoofd – kunnen daarom een krachtige bron van competitief voordeel worden.”

Nieuws

Meer nieuws over