BCG: ereaders en tablets worden massaproducten

21 mei 2010 Consultancy.nl

Volgens een onderzoek van strategy consulting firma The Boston Consulting Group onder bijna 13,000 consumenten worden ereaders en tablets in de nabije toekomst een gewild massaproduct. Op basis van de resultaten concluderen de onderzoekers dat soortgelijke apparaten de 'MP3-spelers' van dit decennium worden.

Ereader of tablet gewilde producten

Van alle ondervraagden is 28 procent van plan het komende jaar een ereader of tablet aan te schaffen. 49 procent denkt dit binnen de komende drie jaar te doen. Als dat ook daadwerkelijk gebeurt, worden ereaders en tablets binnen korte tijd een massaproduct.

Consumenten willen duidelijk meer doen dan alleen lezen met dergelijke apparaten, zo blijkt uit het onderzoek. 66 procent van de ondervraagden geeft de voorkeur aan een multifunctioneel apparaat, terwijl 24 procent een apparaat zou willen waarop je enkel kunt lezen, zoals ereaders als de Kindle en de Sony Readers. Het resterende deel heeft nog geen keuze kunnen maken.

Huidige prijs nog veel te hoog

De resultaten van het onderzoek tonen dat de massa-acceptatie van multifunctionele apparaten nog wel tegen kan worden gehouden door de prijs. De prijzen die door sommige uitgevers op dit ogenblik worden aangerekend, liggen duidelijk te hoog. Dat is de conclusie  van het adviesbureau. Gemiddeld wil de consument slechts 200 dollar betalen voor een apparaat, terwijl de bodemprijs van een iPad op dit ogenblik 499 dollar bedraagt. In de VS willen de meeste ondervraagden slechts een apparaat zoals de iPad kopen wanneer de prijs 200 dollar of minder is. Ook de prijs van ereaders zou omlaag moeten, maar minder fors dan die van tablets.

Het onderzoek

The Boston Consulting Group heeft het onderzoek uitgevoerd in 14 landen, waaronder Australië, China, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanië en de VS. De groep ondervraagden was gelijk verdeeld tussen mannen en vrouwen, allen internetgebruiker en lezer van gedrukte boeken, kranten of tijdschriften.

Nieuws