BCG: De opkomst van de vrouweneconomie

11 november 2009 Consultancy.nl

Hoewel vrouwen een formidabele afzetmarkt vormen voor het bedrijfsleven, spelen maar weinig bedrijven hier actief op in. Dit blijkt uit een studie van strategie consultant Boston Consulting Group. Naar schatting bedragen de consumentenuitgaven van vrouwen wereldwijd zo`n 20 triljoen dollar en zal dit de komende vijf jaar stijgen naar 28 triljoen dollar.

Volgens de onderzoekers, die zo`n 12.000 vrouwen enquêteerden, neemt in 94% van de gevallen de vrouw het besluit bij de aankoop van meubilair, bepaalt 92% welke vakantie geboekt gaat worden, 91% welk huis aangeschaft wordt, 60% de auto en 51% de consumentenelektronica.

Er is in toenemende mate sprake van een vrouweneconomie waarin de arbeidsparticipatie van vrouwen toeneemt, de koopkracht groter wordt en de beschikbare tijd afneemt. Steeds meer vrouwen beginnen een eigen bedrijf, treden toe tot de managementfuncties die voorheen voornamelijk door mannen uitgeoefend werden en veranderen hun sociale en materiële behoeften.

Dat is een grote kans voor bedrijven. Vooral op de zes terreinen food, fitness, beauty, apparel, gezondheidszorg en financiële dienstverlening. Ten slotte zullen vrouwelijke consumenten steeds gevoeliger zijn voor bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Nieuws

Meer nieuws over