Bain: Wereldwijde verkoop luxegoederen stijgt met 4%

11 augustus 2010 bndestem.nl

"De Amerikaanse toeristen zijn terug in Europa en ook de opkomende markten van Azië blijven de luxegoederen trouw" aldus PPR topman François-Henri Pinault. De topman van de Franse groep is de laatste in een lange rij jubelaars uit de luxewereld. Met zijn merken Gucci, Yves Saint Laurent, Balenciaga en Stella McCartney deed PPR het beter dan verwacht. Het bedrijf streek over de eerste zes maanden van dit jaar een nettowinst op van 403 miljoen euro tegenover 189 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar.

"Het goede nieuws voor de luxegoederenmerken is dat winkelbezoek en -verkopen dit jaar goed aan het herstellen zijn", zegt Geert van Engelen in Amsterdam, Partner van adviesbureau Bain & Company en expert op het gebied van consumentengoederen en retail. Bain geeft twee keer per jaar, samen met de Italiaanse handelsorganisatie voor luxe goederen Fondazione Altagamma, een rapport uit over de stand van zaken bij meer dan 200 luxemerken wereldwijd. 

"Waar in 2009 in westerse markten een trend bestond van 'luxury shame', dat consumenten het niet gepast vonden om zichtbaar luxe uitgaven te doen in moeilijke tijden, zien we dat nu wegebben", aldus Van Engelen. 

Behalve PPR hebben ook het Britse Burberry en het Franse Hermès dat gemerkt gezien hun klinkende resultaten. Burberry - luxe kleding en tassen - boekte in het eerste half jaar een omzet van 337 miljoen euro tegenover 261 miljoen euro vorig jaar. Het bedrijf sneed al in een vroeg stadium van de recessie fors in de kosten. Nu wil het zijn 50 franchise-ondernemingen in China weer voor bijna 90 miljoen euro in eigen hand nemen en er dit jaar nog eens tien extra winkels openen. 

Hermès - accessoires, sjaals, tassen, parfums, horloges - wreef zich al evenzeer in de handen. Het bedrijf zag zijn verkopen met niet minder dan 20 procent stijgen in de eerste zes maanden van 2010. En ook de champagnemakers van Remy Cointreau en Vranken-Pommery profiteerden van het veranderde klimaat in de luxewereld. Remy Cointreau meldde een verkoopstijging van 23 procent naar 16,7 miljoen euro over het laatste kwartaal. Bij Vranken-Pommery boekten ze zelfs een stijging van 52 procent tot 66 miljoen euro. Topman Paul-François Vranken: "De champagnecrisis is in het eerste halfjaar ten einde gekomen." Het bedrijf dat alles slaat is LVMH, het Parijse conglomoraat achter de Louis Vuitton-tassen, de mode van Givenchy, de TAG Heuer-horloges en champagnes als Dom Perignon en Veuve Clicquot. In het eerste halfjaar boekte LVMH maar liefst 53 procent winst 'vooral omdat de vraag naar dure horloges, juwelen en champagne sterk is aangetrokken', aldus Bernard Arnault, topman van het bedrijf. 

Toch is de wereld niet meer helemaal zoals voorheen, stelt Van Engelen van Bain & Company. "Consumenten zijn nu wel uit op meer 'value for money', meer kwaliteit en duurzaamheid, stijlvol maar niet trendy." Volgens hem leidt dit tot meer traditionele aankopen. "Meer 'understated' aankopen, minder modieus met bijvoorbeeld minder decoratieve elementen en opzichtige logo's. Aankopen, waarbij meer dan alleen de merknaam nodig is om de hoge prijs te rechtvaardigen." 

Het internet speelt volgens Van Engelen nog steeds maar een kleine rol in de verkoop van luxegoederen. "Maar dat groeit wereldwijd wel met gemiddeld 20 procent per jaar." Bain & Company denkt dat de stijgende lijn zich zal doorzetten, al zal het tweede halfjaar misschien ietsjes minder glanzend zijn. Van Engelen: "Bain verwacht voor 2010 een groei van 4 procent in de wereldwijde verkoop." 

Nieuws

Meer nieuws over