Bain & Company: verkoop luxeartikelen daalt met 8%

29 oktober 2009 Consultancy.nl

De wereldwijde verkoop van luxeartikelen zal dit jaar naar verwachting met 8 procent dalen naar $229 miljard (€153 miljard), meldt Bain & Company in zijn jaarlijkse “Luxury Goods Worldwide Market” studie. De bevindingen van het bedrijf voorspellen niet veel goeds voor de verkoop van juwelen, horloges en andere producten in de categorie dure luxeartikelen, waarvan de verkoop volgens voorspellingen uit de studie met 18% zal dalen.

Bain & Co. concludeert dat de verkoop van luxeartikelen in ontwikkelde markten “doorgaande prijsdaling laat zien”, maar de verkoop zal blijven “drijven” door een voorspelde 12% groei van de verkoop van luxeartikelen in China en een groei van 20% van online verkopen.

Volgens Bain zal de daling verschillen per regio: in Amerika daalt de verkoop met 16%, in Japan met 10% en in Europa met 8% vergeleken met de cijfers van vorig jaar. Een gemiddelde verkoopgroei in Azië van 10% zal de daling verzachten.

“Nieuwe kopers van luxeartikelen in Azië en andere opkomende markten voeden de verkoopgroei in 2009”, zei Claudia D’Arpizio, een partner van Bain & Company in Milaan en expert in de wereldwijde luxeartikelenindustrie. Deze opkomende markten zullen volgens de studie ook de grootste groei in de opening van nieuwe winkels zien.

Volgend op juwelen, horloges en andere dure luxeartikelen zal volgens Bain de kledingbranche te maken krijgen met een verkoopdaling van 11% dit jaar. Deze twee categorieën zullen het meeste lijden onder het uitstellen van aankopen door consumenten door gevoelens van “schaamte voor luxe”, volgens Bain.

De verkoop van leder, schoenen en accessoires zal slechts met 1% dalen, parfum en cosmetica dalen naar verwachting met meer dan 4%.

Onder de 10 wereldwijde luxetendensen voor het komende decennium vanaf 2010, voorspelt Bain dat jongere consumenten en werkende vrouwen de dominante segmenten worden, daar waar de babyboomers verouderen en zich terugtrekken.

“De markten van luxegoederen stabiliseren”, zei D’Arpizio. “De groei in 2010 zal beperkt zijn maar het laat een beweging zien in de goede richting.” Het onderzoek concludeert dat de markt van luxegoederen geen volledig herstel zal zien tot 2011, wanneer de industrie naar verwachting met 4.2% zal groeien.

Nieuws

Meer nieuws over