Bain & Company verwacht fusies en overnames in luxesector

16 april 2010 Express

De luxesector wordt mogelijk opnieuw het toneel van fusies, overnames en beursgangen. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau Bain & Company. Aanleiding daarvoor is volgens het rapport het herstel van de sector uit het moeilijkste jaar van zijn hele geschiedenis.

Bain & Company merkt daarbij op dat de omzet van de luxesector het voorbije jaar met 7,8 procent is teruggevallen tot €153 miljard. Die evolutie leidt volgens het rapport tot een structurele verandering van de markt, waarbij grotere merken marktaandeel hebben gewonnen tegenover hun kleinere rivalen. Merken die achterop geraken, dreigen volgens de onderzoekers op een bepaald ogenblik met een overname geconfronteerd te worden, willen ze een faillissement ontlopen. Die polarisatie vormt volgens Bain & Company een vruchtbare ondergrond voor een belangrijke marktconcentratie.

"De belangrijkste les van de economische crisis is dat de grote merken beter uitgerust waren om de gevolgen van de recessie op te vangen en daar ook beter op in te spelen," aldus Claudia D'Arpizio, partner bij Bain & Company, tegenover het persbureau Bloomberg. Uit het onderzoek blijkt dat amper 2 procent van de luxemerken het voorbije jaar een groei van meer dan 5 procent hebben gerealiseerd. Die 2 procent vertegenwoordigde echter wel 10 procent van de totale luxemarkt. Verwacht wordt dat de omzet van de luxesector dit jaar mogelijk opnieuw met 4 procent zou kunnen stijgen, ondersteund door betere verkoopcijfers in de Verenigde Staten, Europa en Azië. De groei zal echter worden getrokken door China, waar de verkoop met 15 procent zou stijgen. Voor de Japanse luxemarkt vreest Bain & Co echter een terugval met 3 procent.

Tijdens de eerste helft van het jaar wordt gewag gemaakt van een groei met 5 procent tot 10 procent. Het adviesbureau stelt dat de consument in de mature markten niet langer beschaamd is om luxeproducten te kopen. "De luxemerken beginnen de consument opnieuw aan te spreken," wordt er aan toegevoegd. Tijdens de economische crisis raakten luxeproducten snel uit de gratie en werd de aankoop van luxe vaak als onethisch bestempeld. Louis Vuitton Moët Hennessy (LVHM), de grootste luxeproducent ter wereld, slaagde erin zijn omzet tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met 13 procent op te drijven tegenover dezelfde periode vorig jaar. Er werd daarbij opgemerkt dat de retailers hun voorraden weer zijn beginnen aanvullen en de vraag opnieuw aan het stijgen is. Het bedrijf waarschuwde echter wel dat het nog te vroeg is om te voorspellen dat het herstel zich over het hele jaar zal uitspreiden.

Nieuws