Bain & Company: creatief zijn tijdens recessie loont

25 juli 2009 ProfNews

Een recessie maakt bedrijven creatief. Zelfs in de sectoren die nu het hardst worden getroffen zijn bedrijven te vinden die geen mensen hoeven te ontslaan of die zelfs nog mensen aannemen.

In de regel zijn bedrijven die altijd al een consistente koers varen, de meest succesvolle. Volgens adviesbureau Bain & Company deden bedrijven die zich nu staande weten te houden precies hetzelfde voor de recessie als ze nu doen. Deze bedrijven hebben een realistische groeibenadering en maken niet slechts gebruik van een goede conjunctuur. Daarenboven is investeren in crisistijden vaak succesvol. Uit een onderzoek van Bain & Company naar het investeringsgedrag van de 83 grootste Nederlandse beursfondsen blijkt dat bedrijven die tijdens een eerdere neergang investeringen terugschroefden en veel werknemers ontsloegen, tot lang na de crisis moeite hadden om te groeien.

In plaats van mensen te ontslaan kunnen bedrijven ervoor kiezen om te bezuinigen op reiskosten, inkoopkosten of bedrijfsfeestjes. Ook maken veel ondernemingen gebruik van de faciliteiten die de overheid biedt, zoals deeltijd-WW en werktijdverkorting. Daarnaast wordt personeel gevraagd om andere taken binnen de onderneming op zich te nemen.

Nieuws