Bain: Consumenten minder last van luxury shame

26 september 2011 Consultancy.nl

Uit een rapport van adviesbureau Bain & Company blijkt dat de wereldwijde verkoop van luxeproducten blijft stijgen. Eind 2011 zal de verkoop naar verwachting met 8% zijn gestegen. Hierdoor bereikt de omzet een recordhoogte van €185 miljard. De verwachte groei is desondanks lager dan in 2010. Toen steeg de luxegoederenverkoop met 12%.

Consumenten hebben na de recessie steeds minder last van 'luxury shame' (het verschijnsel dat consumenten het niet gepast vinden om zichtbaar luxe-uitgaven te doen in moeilijke tijden) en geven steeds meer geld uit aan high-end luxeproducten. Bain & Company verwacht dat de verkoop tot 2014 ieder jaar met 5 tot 6 procent zal stijgen.

Toch is de wereld niet meer helemaal zoals voorheen, stelt Geert van Engelen, Partner van Bain & Company Nederland: "Consumenten zijn nu wel uit op meer 'value for money', meer kwaliteit en duurzaamheid, stijlvol maar niet trendy." Volgens hem leidt dit tot meer traditionele aankopen. "Meer 'understated' aankopen, minder modieus met bijvoorbeeld minder decoratieve elementen en opzichtige logo's. Aankopen, waarbij meer dan alleen de merknaam nodig is om de hoge prijs te rechtvaardigen".

Grootste groei in China
Het verkoop zal het meeste stijgen in China (meer dan 20%). Ook Europa (7% groei) en de Verenigde Staten (8% groei) doen het goed. De Verenigde Staten zijn de grootste inkoper van luxegoederen, op korte afstand gevolgd door China. In Japan, dat voorheen de grootste luxegoedereninkoper was, zal de verkoop van luxeproducten waarschijnlijk met 5% dalen.

Bain & Company is expert op het gebied van luxeproducten. Het adviesbureau brengt twee keer per jaar, samen met onder andere de Italiaanse handelsorganisatie voor luxegoederen Fondazione Altagamma, een rapport uit over de stand van zaken bij meer dan 200 luxemerken wereldwijd.

Nieuws

Meer nieuws over