Bain: 20% bevolking heeft digitale reader in 2015

31 januari 2011 Consultancy.nl

Uit onderzoek van Bain & Company blijkt dat 15% tot 20% van de ontwikkelde wereldbevolking in 2015 digitale leesapparaten zal gebruiken. Daarbij kunnen digitale formats op de midden- tot langetermijn voor 20 tot 28% bijdragen aan de industriewinsten. Multimediatablets zoals de iPad zullen ongeveer 70% van de totale verkoop uitmaken en eReaders zoals Kindle dragen bij voor de resterende 30%.

Het onderzoek, genaamd ‘Publishing in the Digital Era’, werd gehouden onder 3,000 mensen in zes landen – Frankrijk, Duitsland, Japan, Korea, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Optimisme over de toekomst van de boekensector

Opvallend is dat digitaal lezen naar verwachting de offline leesmarkt niet zal verdrukken. Bain & Company is voorzichtig optimistisch over de toekomst van de boekenindustrie. “Boeken zullen niet lijden aan hetzelfde catastrofale scenario als de muziekindustrie”, zegt Bain in het rapport. Ten eerste zorgt de digitale ontwikkeling voor een hernieuwde interesse in lezen – meer dan 40% van de apparaateigenaars zegt dat ze meer lezen dan voorheen. Ten tweede vindt de verschuiving naar elektronica plaats in de online boekenverkoop, daar waar het bij muziek plaatsvond via piraterij. Elektronica en print zullen gedurende enige tijd naast elkaar blijven bestaan, aangezien 41% van de respondenten zei dat ze aan papier gehecht bleven.

Geen problemen met piraterij verwacht

De boekenindustrie schijnt – op dit moment – niet dezelfde problemen te hebben met piraterij die de film- en muziekindustrie kende; uit het onderzoek bleek dat 70% van de geënquêteerde mensen had betaald voor de meerderheid van hun e-books. Er is – of misschien was – geen cultuur van illegale e-books, hoewel in de cijfers van Bain nog steeds 30% van de lezers zegt dat zij weldegelijk illegale kopieën gebruiken.

Industrie moet innoveren om winsten te verbeteren

De digitale boekenindustrie zal financieel niet profiteren van de verkoop tenzij hij innoveert in zijn operationele methoden en inhoud. “Experimenteren met nieuwe formats – non-lineair, hybride, interactief of sociaal – is waar de mogelijkheden liggen.”

Andere belangrijke conclusies:

  • De verschuiving naar digitale inhoud zal sneller verlopen in Korea en de Verenigde Staten, waar e-books nu ongeveer 5% van de markt representeren, en zal langzamer verlopen in landen als Frankrijk, waar een uitgebreid netwerk blijft bestaan van verschillende typen winkels die fysieke boeken verkopen.
  • Consumenten van e-readers hebben de neiging bovengemiddelde inkomens te hebben en bevinden zich voornamelijk in de leeftijd 20 tot begin 30.
  • Meer dan 40% van de digitale lezers zegt dat ze meer lezen dan ze deden voordat ze een reader hadden.

Nieuws

Meer nieuws over