Bain & AT Kearney: licht herstel in luxesector

10 februari 2010 Consultancy.nl

De wereldwijde luxesector staat voor een licht herstel in 2010, blijkt uit onderzoek van strategy consultants A.T. Kearney en Bain & Company. De heropleving is ook bevestigd door deelnemers aan de New York Fashion Week.

Bain & Company 

Volgens de meest recente prognose van adviesbureau Bain & Company kan de wereldwijde luxesector dit jaar een lichte groei van 1 % verwachten. In October 2009 had Bain berekend dat de wereldwijde verkoop van luxeartikelen in 2009 was gedaald met 8% naar $229 miljard (€153 miljard). Uit de studie “Luxury Goods Worldwide Market” bleek dat vooral juwelen, horloges en andere producten in de categorie dure luxeartikelen zwaar zijn getroffen - verkoop is met gemiddeld 18% gedaald.

Claudia D’Arpizio, partner van Bain & Company in Milaan en expert in de wereldwijde luxeartikelenindustrie: “De groei in 2010 zal beperkt zijn maar het laat een beweging zien in de goede richting. De markt van luxegoederen zal geen volledig herstel zien tot 2011, wanneer de industrie naar verwachting met 4.2% zal groeien."

A.T. Kearney

Volgens Hana Ben-Shabat, analist bij adviesbureau A.T. Kearney, hebben de bovenste marktsegmenten van de luxe-consumenten de periode van de besparingen inmiddels achter zich gelaten, maar vooral het lagere marktsegment blijft een probleem. "Voor de economische recessie deed deze groep financiële inspanningen om prestigieuze producten te kunnen kopen," aldus Ben-Shabat. "Door de kredietbeperkingen en de hoge werkloosheid, blijven deze consumenten voorlopig aan de zijlijn staan, maar ze doen wel aan window-shopping en blijven wel de trends volgen. Retailers zoeken dan ook manieren om deze groep terug te winnen, vooral door designers te overtuigen om minder dure collecties te creëren en producten op de markt te brengen die een breder publiek aanspreken".

Herstel ook zichtbaar tijdens New York Fashion Week

Het herstel is ook bevestigd door deelnemers aan de New York Fashion Week, waar de trends voor de volgende zomer worden voorgesteld. Toplui van de Amerikaanse luxe-retailer Saks stelt dat de sector de storm van de economische crisis heeft doorworsteld en stilaan van een defensieve houding naar een meer offensieve tactiek kan overschakelen.

Volgens Stephen Sadove, CEO van Saks, wordt een dubbele strategie gevolgd. Enerzijds beperken de designers de productie van een aantal topproducten om een gevoel van schaarsheid te creëren, maar anderzijds bieden gevestigde merken een bredere waaier van goedkopere producten, die de consument gemakkelijker toelaten om de sector van de luxegoederen te betreden.

"Dit jaar zou de situatie op de markt iets beter moeten zijn. De retailers blijven voorlopig voorzichtig, maar verwacht wordt dat de designers opnieuw meer orders zullen krijgen voor de tweede helft van dit jaar" aldus de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.

Nieuws

Meer nieuws over