Atos Origin bespaart op communicatiekosten met Lync

10 december 2010 Consultancy.nl

Atos Origin is een van de eerste gebruikers van Microsoft Lync in Nederland. Volgens het IT consulting adviesbureau zijn de besparingen op communicatiekosten zo groot dat de business case voor de implementatie een ROI heeft van onder de 6 maanden. De nieuwe communicatie-oplossing van Microsoft en de opvolger van Microsoft Office Communications Server, is onlangs officieel in Nederland leverbaar. In de Verenigde Staten is Lync reeds op 17 november 2010 geïntroduceerd.

Microsoft: Lync kan 25 tot 50 procent besparen op communicatiekosten

Atos Origin is een van de zogenaamde ‘early adopters’ in Nederland. Volgens Microsoft zorgt de inzet van Lync voor aanzienlijke besparingen op de communicatiekosten. “Microsoft Lync maakt de telefooncentrale overbodig doordat telefonie nu volledig geïntegreerd kan worden in de IT-omgeving en de gebruikers via één interface toegang krijgen tot alle communicatiekanalen. Dat betekent voor organisaties een besparing van 25 tot 50 procent” zegt René van Dormolen, Product Manager Unified Communications van Microsoft Nederland. Hij vervolgt: “Lync biedt ook mogelijkheden voor videovergaderen. Dat betekent flink besparen op reiskosten, waarmee Lync ook bijdraagt aan verantwoord ondernemen en duurzaamheid.”

Lync heeft een ROI < 6 maanden bij Atos Origin

Bij Atos Origin bestond de business case voor Microsofts Unified Communications-technologie uit vele factoren: minder reizen, minder kantooroppervlak door het adopteren van Het Nieuwe Werken, maar ook effectievere communicatie en het sneller kunnen bereiken van mensen via het juiste communicatiemiddel. “In de praktijk bleek al snel dat we met slechts enkele factoren al een solide business case konden maken. Een belangrijke factor hierin zijn de besparingen op communicatiekosten met onze off-shore beheerorganisaties in landen zoals India en Polen. Door de inzet van Office Communications Server besparen we maar liefst €250.000 per jaar op deze buitenlandse telefoniekosten.

De business case voor één wereldwijd Unified Communications platform voor alle 49.000 medewerkers van Atos Origin hebben we al kunnen maken op basis van het wegvallen van de inkoopkosten van onze externe conference-oplossing. Dit platform is volledig ‘voice enabled’ en geïntegreerd met al onze lokale telefonie-oplossingen. Dit alleen levert ons dus al zoveel op dat de ROI (return on investment) rond de zes maanden ligt. Daar komen dan alle andere voordelen van een Unified Communications-infrastructuur op Microsoft-technologie nog bovenop,” zegt Henk Bethlehem, ICT Service Delivery Manager Benelux van Atos Origin. Bovendien levert het adviesbureau als Microsoft-partner Lync ook aan zijn klanten, waaronder O’Neill en Mitsubishi Electric Europe.

Nieuws