Atos: E-Business maturity leidt tot hogere omzet

26 oktober 2010 Consultancy.nl

Doordat het topmanagement van Nederlandse bedrijven onvoldoende investeert in E-Business lopen zij extra inkomsten mis. Zo blijkt dat bedrijven die op dit gebied een zekere mate van volwassenheid hebben bereikt een hogere omzet genereren. Deze bedrijven onderscheiden zich bovendien door een sterk naar buiten gerichte focus: ze weten niet alleen beter wat klanten beweegt, maar volgen ook hun concurrenten op de voet. Dat blijkt uit de tweede E-Business Maturity Benchmark die het Atos Consulting Trends Institute in samenwerking met eFocus heeft verricht onder het management van Top 500 bedrijven uit verschillende sectoren.

Als we praten over E-Business bedoelen we daarmee alle processen waarbij we via internet in contact staan met de klant. Het kan dus gaan om online sales, online dienstverlening, maar ook om het online stroomlijnen van processen. Het onderzoek geeft inzicht in de huidige mate van volwassenheid van E-Business in Nederland. Ook biedt het handvatten in de ontwikkelingsroute die bedrijven moeten inslaan om op dit gebied succesvol te worden of te blijven. Ruim 130 topmanagers van uiteenlopende bedrijven werkten aan het onderzoek mee.

Uit de benchmark blijkt dat voor een meerderheid geldt dat de E-Business een verantwoordelijkheid is van de afdeling Marketing. Veel bedrijven hebben hun E-Business echter niet optimaal georganiseerd, terwijl dit een voorwaarde is voor het creëren van nieuwe inkomstenstromen. Bedrijven waar sprake is van een volwassen E-Business-organisatie blijken meer online omzet genereren. Ze hebben bovendien een hogere klantfocus en kijken beter naar de concurrent. Meer volwassen bedrijven reserveren daarnaast een groter percentage van hun marketingbudget aan online activiteiten. Zo zijn sociale media bij een meerderheid van deze organisaties integraal onderdeel van de marketingmix.

De weg naar volwassenheid

“Een goede organisatie van E-Business en draagvlak bij de bedrijfstop zijn belangrijke voorwaarden voor zakelijk succes. Uit de benchmark blijkt dat veel bedrijven hierbij nog een lange weg te gaan hebben”, zegt Rob Jorg, Principal Consultant bij Atos Consulting en deskundig op het gebied van Online Customer Management. “Een integrale holistische benadering van E-Business is noodzakelijk om resultaten te bereiken. Het E-Business Maturity Model van Atos Consulting kan hierbij handvatten bieden. Het biedt organisaties duidelijkheid over waar zij staan in hun weg naar volwassenheid en welke drijfveren hierbij een rol spelen. Ook wordt duidelijk met welke uitdagingen zij per volwassenheidsniveau worden geconfronteerd. Bovendien krijgen organisaties instrumenten in handen waarmee zij E-Business binnen en buiten de organisatie handen en voeten kunnen geven.”

Het onderzoek doet aanbevelingen die bedrijven in hun groei naar volwassenheid kunnen ondersteunen. Want als online een onderdeel is van de bedrijfsstrategie dan is een volwassen E-Business-afdeling noodzakelijk. Zo moet de verantwoordelijkheid voor het E-Business-beleid eenduidig worden belegd. Ook is het van belang initiatieven van de concurrentie op de voet te volgen en de behoeften en verwachtingen van klanten in kaart te brengen. Tevredenheidsonderzoeken en een gerichte inzet van social media kunnen de dialoog met klanten versterken.

Nieuws