AT Kearney: Behoefte aan groene leveranciers groeit

20 mei 2010 Consultancy.nl

Uit een rapport van wereldwijd managementadviesbureau A.T. Kearney blijkt dat afnemers wereldwijd verwachten dat leveranciers milieubewust zijn en solide management met betrekking tot broeikasgasuitstoot hebben opgenomen in hun verrichtingen.

Het rapport “Carbon Disclosure Project – Supply Chain Report 2010” vat informatie over klimaatverandering* van 710 leveranciers samen. Het rapport laat zien dat hoewel leveranciers significante verbetering in hun praktijken hebben gerealiseerd in de afgelopen jaren, zij nog een lange weg hebben te gaan. Uit het rapport blijkt dat 56% van de wereldwijde afnemers stelt dat zij in de toekomst verwachten aan sommige leveranciers voorbij te gaan die de koolstofmanagement criteria, gesteld door de bedrijven, niet halen. Verscheidene afnemers wijzen er ook op dat zij van plan zijn pro-actief contracten te ontwikkelen die verbeterd koolstofmanagement eisen – waarmee zij ervoor kiezen deze stappen te nemen vóór regulering, omdat het logische zakelijke stappen zijn. “We zien koolstofmanagement als een groeiend belangrijk deel van leverancierstoezeggingen. Het is zakelijk logisch voor ons om te werken met leveranciers die begrijpen hoe klimaatverandering hun bedrijven beïnvloedt en deze kwesties goed te behandelen”, zei Brad Minnis, directeur van een toonaangevende wereldwijde afnemer.
 
Het rapport laat echter ook zien dat ondanks het feit dat een significant deel van koolstofuitstoot doorgaans wordt gevonden in de supply chain, het nog steeds een uitdagend gebied is voor medebedrijven om te meten, en slechts 20% rapporteert cijfers van hun supply chain uitstoot. Daniel Mahler, partner bij A.T. Kearney, zei: “Grote corporaties nemen koolstofreductie serieus en ontwikkelen strategieën om koolstofuitstoot in hun supply chains te lokaliseren. CEO’s en raden van bestuur eisen resultaten van koolstofreductieprogramma’s binnen hun bedrijven, niet alleen voor de milieuvoordelen, maar ook voor kostenbesparingen. De uitdaging om vooruit te gaan is voor bijkomende corporaties en leveranciers om hun koolstofreductiestrategieën uit te voeren.” 
 
Deelnemende bedrijven zijn onder andere:
Acer, BAE Systems, Bank of America, Baxter International, Cadbury, Carrefour, Colgate-Palmolive Company, ConAgra Foods, Dell, EMC Corporation, ENEL, FIJI Water, GlaxoSmithKline, Google, H.J. Heinz Company, HP, IBM, Imperial Tobacco Group, Johnson & Johnson, Johnson Controls, Juniper Networks, Kao, L'Oréal, Logica, National Australia Group, Europe, National Grid, Newmont Mining Corporation, PepsiCo, Procter & Gamble Company, Reckitt Benckiser, Royal Mail Group, Sony Corporation, Unilever, Vivendi, Vodafone Group.

Nieuws