ATK: Senioren spenderen $8 biljoen aan tech producten

13 december 2011 Consultancy.nl

Senioren besteden wereldwijd opvallend veel geld aan technologie. Vorig jaar kochten consumenten boven de 60 wereldwijd in totaal meer dan $8 biljoen aan technologische producten. Tegen 2020 zal dat bedrag zijn opgelopen tot $15 biljoen. Dat blijkt uit een onderzoek door adviesbureau A.T. Kearney.

Mobiele telefonie
A.T. Kearney concludeert bijvoorbeeld dat de mobiele telefoon ook onder ouderen massaal wordt gebruikt. Maar liefst 87% van de mensen in de categorie 60-64 jaar wereldwijd maakt gebruik van een gsm. In de leeftijdscategorie 65-79 is dat nog steeds 74%, en de helft van de 80+'ers bezit eveneens een mobiele telefoon.

Internet en online shoppen
Internet en online winkelen zijn onder ouderen minder populair dan de gsm, maar desondanks maken veel ouderen er gebruik van. Van de consumenten tussen de 60 en 64 jaar heeft 68% een internetverbinding, waarvan 49% ook via internet winkelt. Onder de 65-79'ers is iets minder dan de helft (46%) online, en daarvan doet 41% aan internetshoppen. Slechts 19% van de consumenten boven de 80 heeft internet. Daarvan koopt 29% wel eens producten online.

Kwaliteitsproducten
Kenmerkend voor seniorconsumenten is dat ze vooral gericht zijn op kwalitatief hoogwaardige producten. Ook is de oudere consument relatief trouw aan zijn merken en niet gevoelig voor prijsschommelingen. Dat geldt ook voor senioren met een lager inkomen dan gemiddeld. Deze kenmerken zijn sterker aanwezig bij de oudere senioren.

Nieuws