AT Kearney: retailers moeten focussen op expansie

04 juli 2010 Consultancy.nl

Detailhandelaars moeten zich meer focussen op internationale uitbreiding in opkomende markten, volgens de 9e jaarlijkse Global Retail Development Index (GRDI) studie van management adviesbureau A.T. Kearney.

“Leidinggevende detailhandelaars hebben geleerd dat kernmarkten zoals de Verenigde Staten en Europa niet de krachtige motoren van groei zijn, wat ze zouden willen”, zei Hana Ben-Shabat, partner van adviesbureau A.T. Kearney en co-leader van de studie. “Vertrouwen in ontwikkelingslanden voor verdere groei is niet langer een ‘nice-to-have’ maar een noodzakelijkheid. Het vestigen van verrichtingen in een portfolio van zowel kleine als grote landen biedt het beste pad naar wereldwijd succes voor detailhandelaars.”

Focus ook op kleinere landen

Terwijl veel detailhandelaars zich richten op hun uitbreiding in grotere opkomende markten zoals Brazilië, India en China, ontdekte de GRDI dat kleinere landen waaronder Koeweit, Uruguay, Albanië en Macedonië groeiende, aantrekkelijke uitbreidingsmogelijkheden vertegenwoordigen voor internationale handelsuitbreiding. Sommige van deze landen geven goede mogelijkheden weer voor detailhandelaars om regionale beach heads te vestigen (Macedonië, Guatemala), om te dienen als testmarkten vanwege hun overeenkomsten met andere landen in de regio (Uruguay) of om te profiteren van een sterk verstedelijkte and rijke bevolking (Koeweit).

De GRDI Top 10

De landen top 10 in de 2010 GRDI is de meest diverse mix van grote en kleine markten in de negenjarige geschiedenis van de Index: China, Koeweit, India, Saoedi-Arabië, Brazilië, Chili, Verenigde Arabische Emiraten, Uruguay, Peru en Rusland.

De Global Retail Development Index (GRDI)

De GRDI, jaarlijks gepubliceerd sinds 2002, helpt detailhandelaars de prioriteit te bepalen van hun wereldwijde ontwikkelingsstrategieën. Het rangschikt de aantrekkelijkheid inzake handelsuitbreiding van opkomende landen gebaseerd op 25 variabelen waaronder economisch en politiek risico, aantrekkelijkheid van de detailhandelmarkt, verzadigingsniveaus en het verschil tussen de groei van het BNP en de groei van de detailhandel.

Wat de detailhandelaars zeggen

Als onderdeel van de GRDI van dit jaar ondervroeg A.T. Kearney tevens 60 leidinggevende detailhandelaars wereldwijd om opkomende competitieve trends te identificeren en de GRDI rankings te bevestigen.

China, India, Brazilië en Rusland blijven de markten met de hoogste prioriteit voor detailhandeluitbreiding volgens deze leidinggevenden. Bijna 80% van de respondenten noemde één van deze markten als onderdeel van de plannen van hun bedrijf voor internationale groei op korte termijn. Uitbreiding staat ook op de agenda van veel detailhandelaars in de opkomende landen. 92% van de respondenten uit opkomende markten is van plan uit te breiden tot buiten hun thuismarkt. Bijna 30% van hen zegt dat een ontwikkeld land tot hun top 3 van uitbreidingsdoelen behoort.

Nieuws

Meer nieuws over