AT Kearney ontwikkelt nieuwe outsourcing aanpak

15 januari 2012 Consultancy.nl

Uit een recent rapport van adviesbureau A.T. Kearney blijkt dat de markt voor outsourcingdiensten met 27% zal groeien tussen 2010 en 2015. Ondanks dit hoge groeicijfer is de failure rate van grote outsourcingdeals alarmerend. Elk jaar hapert ongeveer 30 tot 40% van de outsourcingovereenkomsten.

Dit betekent dat de outsourcers en dienstenleveranciers er niet in slagen om de opbrengsten te genereren die zij op grond van hun strategische doeleinden hadden verwacht. Op basis van de uitkomsten van het rapport en de ervaring van meer dan 1,000 succesvolle outsourcingdeals en implementaties heeft het adviesbureau een nieuwe outsourcing aanpak ontwikkeld. A.T. Kearney noemt de benadering “The Coalition Concept”, omdat het idee centraal staat dat samenwerking de sleutel is tot succes.

In dit artikel presenteert Consultancy.nl de nieuwe outsourcing aanpak van A.T. Kearney.

AT Kearney

 

“The Coalition Concept”
Outsourcing is een complex proces dat vanaf het allereerste begin goed gemanaged moet worden. Daarom geloven de consultants van A.T. Kearney dat outsourcing moet worden beschouwd als een coalitie: een samenwerking die ontworpen is voor wederzijds voordeel. Beide partijen delen daarbij gemeenschappelijke doelen, willen onmiddellijk business value genereren en behouden hun flexibiliteit om aan toekomstige vereisten te kunnen voldoen en een competitief voordeel te behalen. Net als een coalitie is outsourcing tijdsgebonden en gegrond op een servicemodel dat kan worden aangepast als daaraan behoefte is. Het adviesbureau definieert drie stadia die in een succesvolle coalitie voorkomen:

  • Het leggen van een basis: begrijp de noodzaak van een coalitiemodel om de belangrijkste economische, politieke en sociale doelstellingen te realiseren.
  • Het formuleren van de overeenkomst: onderhandel, en kom tot overeenstemming over het werkmodel van de coalitie. Het doel van de coalitie wordt besproken nadat de partijen het eens zijn over een operating model.
  • Manage de alliantie en bestudeer de effectiviteit van de coalitie gedurende de hele duur van de deal: beide partijen beoordelen continu hun onderlinge relatie om er zeker van te zijn dat hun gemeenschappelijke doelen nog steeds overeenstemmen. Indien noodzakelijk worden veranderingen en verbeteringen doorgevoerd.

Rollen en verantwoordelijkheden
In zijn “Coalition Concept” voor outsourcing benoemt het strategy consulting kantoor specifiek de rollen en verantwoordelijkheden van elke partij:

  • Jouw acties. Activiteiten die je (zowel de outsourcer als de dienstenleverancier) onafhankelijk van de partner uitvoert om de samenwerking te beoordelen.
  • Onze acties. Activiteiten die beide partijen gezamenlijk doen om hun gemeenschappelijke strategische doelstellingen te behalen.
  • Elkaars acties. Activiteiten die elke partij ondernemen om de ander zo te laten presteren dat de outsourcingovereenkomst maximale waarde oplevert.

De vier C’s
In alle stadia van een coalitie zijn vier elementen van cruciaal belang; ze moeten gelijktijdig voorkomen om een succesvolle deal te verzekeren. Als een van de elementen faalt, om welke reden dan ook, zal opnieuw over de overeenkomst moeten worden onderhandeld, of zal de samenwerking uiteindelijk moeten worden gestaakt. Deze essentiële elementen zijn:

  • Condities. Er is een geschikte omgeving om een coalitie te vormen. Solide structuren en bestuursmodellen zijn opgericht om die omgeving te behouden.
  • Commitment. Het topmanagement en de overige leidinggevenden van beide partijen hebben de juiste toewijding voor een gezamenlijke doelstelling en, veelal, een omvangrijker zakelijk doel.
  • Contributie. De samenwerking wordt ondersteund door medewerkers die oprecht geloven in het coalitieconcept en de coalitiefilosofie. Beide partijen voegen elk voldoende toe aan de coalitie.
  • Competentie. Beide partijen hebben de juiste vaardigheden, talenten en capaciteiten om de coalitie te doen slagen.

Nieuws

Meer nieuws over