Arthur D. Little: toekomst van de breedbandmarkt

12 september 2006 Arthur D. Little

De tijd van extra snelheid en extra bandbreedte is voorbij. Bedrijven willen, net als consumenten, liever hun eigen dienstenbundel samenstellen. Dat stelt adviesbureau Arthur D. Little in een onderzoek naar de toekomst van de breedbandmarkt. Ruim honderd analisten en spelers in de breedbandindustrie werden ondervraagd.

Volgens Arthur D. Little worden een hoge snelheid en bandbreedte tegenwoordig als iets banaals gezien. Die houding vindt ook zijn weerslag in het aanbod: "de belangrijkste Europese breedbandnetwerken overtreffen tot 2011 en daarna ruimschoots de vraag naar bandbreedte", aldus het strategy consulting adviesbureau.

"Wij denken dat de hoogste bandbreedtes van nu hoger zijn dan gebruikers de komende jaren nodig hebben", stelt Konstantinos Apostolatos van Arthur D. Little. "Dienstverleners kunnen de bandbreedte op de middellange termijn helemaal niet vullen. Een overgang naar hogere bandbreedtes wordt in de nabije toekomst dan ook niet verwacht."

Operators moeten daarom oppassen dat zij niet teveel investeren in nieuwe infrastructuren, zo stelt Apostolatos. "Het risico bestaat dat de bedrijven de investeringen niet terugverdienen."

Flexibiliteit

Bedrijven en consumenten dwingen de komende jaren wel meer flexibiliteit af, vooral als het gaat om het samenstellen van eigen dienstenbundels. Bedrijven willen bijvoorbeeld niet alleen een snelle internetverbinding, maar ook een pakket met erp (enterprise recource planning)-applicaties kunnen draaien.

De huidige breedbandnetwerken moeten zich daarvoor ontwikkelen tot wat het adviesbureau 'next generation networks' (ngn's) noemt – op glasvezel gebaseerde breedbandnetwerken met een zeer hoge bandbreedte en ruimte voor groei.

De conversie naar ngn's zal vooral gedreven worden door mobility (de behoefte overal en altijd aanwezig te zijn), quad-play (de combinatie video, internet, vastelijntelefonie en mobiele telefonie) en high-end videocontent. Voor die conversie zal de concurrentie, maar ook de samenwerking tussen operators veel intensiever worden.

Korte en lange termijn

Dsl blijft in Nederland de komende jaren de populairste internetverbinding, met een geschat marktaandeel van ongeveer 40 procent. Het aantal kabelinternetters zal nog wel stijgen, maar blijft met minder dan 15 procent marktaandeel ver onder het aantal dsl-aansluitingen, voorspelt het adviesbureau.

Van de drie infrastructuren waar ngn's op rusten – vdsl, kabel en ftth – wordt verwacht dat vdsl (very high bit-rate dsl) in 2011 een dominerende rol vervult.

"Kabel gaat echter uitblinken in nieuwe generatie videodiensten", denkt Apostolatos. "Ftth (fiber to the home) wordt vanwege de superieure bandbreedte vooral relevant op lokaal of regionaal niveau."

Nieuws