Apple uitermate succesvol zonder externe consultants

12 juli 2011 Consultancy.nl

Bijna alle bedrijven maken gebruik van consultants. Externe adviseurs worden vaak ingehuurd om high-impact analyses te maken (zoals het definiëren van de nieuwe bedrijfsstrategie), functionele expertise te leveren die ontbreekt binnen de klantorganisatie, of om een objectieve kijk op situaties te leveren. Daarnaast worden consultants in veel gevallen gebruikt als projecthulpkrachten of zelfs als extra medewerkers voor de interne organisatie. Onafhankelijk van het bedrijfsbeleid ten aanzien van externe ondersteuning kan dus gerust worden geconcludeerd dat praktische alle grote bedrijven op een bepaald moment in hun historie hebben geleund op consultants.

Er is in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar de waarde van consultants voor hun cliënten. Uit een Amerikaanse studie door een bekende onderzoeksfirma en Business Week bleek dat bedrijfs- en organisatiestrategieën op advies van externe experts, zoals strategy consultants en investment bankers, over een periode van vier jaar beter presteerden dan interne strategieën. De onderzoekers concludeerden dat strategieadviesbureaus een grote rol spelen in de vergelijking, omdat hun marktexpertise en strategische inzicht een sleuteldifferentiator opleveren. In het Verenigd Koninkrijk heeft de MCA de Return on Investment (ROI) van consultancyprojecten berekend. Uit dat onderzoek bleek dat consultancyprojecten gemiddeld een hoge ROI hebben. Dat impliceert dat ze van significante waarde zijn voor klantenoperaties in vergelijking met de totale gemaakte kosten.  

Steve Jobs huurde slechts één keer een consultant in
In dit kader vond Consultancy.nl het opmerkelijk dat Apple, een van de meest succesvolle bedrijven in de afgelopen jaren, stelt dat het in tien jaar tijd maar één keer gebruik maakte van externe consultants. In een interview zei Steve Jobs, CEO van Apple: “We doen geen marktonderzoek. We huren geen consultants in. De enige consultant die ik ooit heb ingehuurd in mijn tien jaar is één bedrijf, om Gateway’s retail strategy te analyseren, zodat ik niet dezelfde fouten zou maken die zij maakten [bij het lanceren van Apple-winkels]. Maar we hebben verder nog nooit consultants ingehuurd. We willen gewoon fantastische producten maken.”

Uitzondering: analyse van het Gateway-drama
De enige keer dat Apple een consultant inhuurde was bij de lancering van zijn Apple-winkels. Na het drama van Gateway, een van de grootste technologische mislukkingen in de afgelopen decennia, huurde Steve Jobs een strategieadviesbureau in om de retailstrategie van Gateway te analyseren en daar lessen uit te leren. In 2004 was Gateway een van de meest succesvolle computerbedrijven in de Verenigde Staten: het bedrijf had het op twee na grootste marktaandeel na Hewlett-Packard en Dell, en bezat 25% van de retail computermarkt. In 2007 was Gateway echter, na een reeks strategische fouten, in zo’n slechte staat dat het gedwongen werd om zichzelf te verkopen aan Acer. De verkoopprijs was slechts een fractie van zijn marktkapitalisatie drie jaar daarvoor. Steve Jobs was bang om dezelfde fouten te maken. Hij heeft nooit onthuld welk adviesbureau hij inhuurde.

Nieuws

Meer nieuws over