Analyse: Adviesbranche 1 jaar na financiele crisis

28 oktober 2010 Consultancy.nl

De financiële crisis heeft een grote impact gehad op de adviesbranche en adviesbureaus. De omzet daalde, de 'sales funnel' verdampte en kampte met langere leads en duizenden adviseurs zijn gesaneerd. Adviseurs wisten bij wijze van spreken niet meer of ze over twee maanden nog een klus zouden hebben. Circa 1 jaar na het dieptepunt analyseert Consultancy.nl de stand van de zaken. 

Impact van de crisis

De crisis trof de adviesbranche vorig jaar hard. Uit onderzoek van ABN Amro bleek dat de omzet van de Nederlandse adviesbranche in 2009 is gekrompen met 5 à 10%. Volgens de ROA is het aantal opdrachten in 2008 en 2009 "gedaald met circa 15 procent". Wereldwijd was de Compounded Annual Growth Rate (CAGR) van de consultancy markt tussen -3% en -7% (Kennedy Information). Ook waren er veel minder fusies & overnames: de totale transactiewaarde van fusies en overnames in de adviesbranche in 2009 is gedaald van €10,1 miljard naar €7,8 miljard - een daling van €2,3 miljard. Adviesbureaus waren verplicht om werknemers te saneren. Een aantal voorbeelden: Accenture heeft 336 leidinggevende senior posities gesaneerd, Big Four kantoor Deloitte schrapte 80 functies, Logica ontsloeg personeel in hun proeftijd en onlangs heeft overheidsadviseur BMC 140 consultants ontslagen.

Adviesbureaus lid van de Raad van Organisatie-Adviesbureaus (ROA) (25 grote en middelgrote bureaus) hebben zo'n 9% van hun adviseurs weggestuurd. 'Dat waren vooral bankzitters die geen werk meer hadden. Veelbelovende jonge adviseurs hebben bureaus bewust in dienst gehouden', aldus Rolf Sterk (51), voorzitter van de ROA. 'Door de tarieven met 10 tot 15 procent te verlagen is er voor hen genoeg werk. Een ambitieuze adviseur zonder werk is als een dirigent zonder orkest.' 

De markt trekt weer aan

Verschillende signalen in de branche geven aan dat de consultancy markt weer aantrekt. Verschillende adviesbureaus zijn weer begonnen met het werven van nieuwe kandidaten. Zo zoeken de Big Four kantoren wereldwijd duizenden nieuwe adviseurs en heeft Deloitte bekendgemaakt dat het in de Benelux 1,800 nieuwe medewerkers wil werven. Andere grote kantoren zoals Ordina, Accenture, Capgemini en Logica hebben inmiddels ook vele vacatures uitstaan. Wereldwijde en nationale branche indicatoren geven ook aan dat het herstel in gang is gezet. Professionals in de zakelijke dienstverlening branche zijn voor het eerst sinds de crisis twee maanden op rij positief over hun toekomstige omzet. Ook is hersel zichtbaar bij klanten, bijvoorbeeld in de  financiele sector en zorgsector.

Aard van opdrachten is veranderd

Volgens Rolf Sterk heeft de crisis ook de aard van projecten veranderd. "Bedrijven zitten er veel meer bovenop dan een paar jaar geleden. Ze geven opdrachten met veel kortere looptijden. Projecten van een half jaar worden bijvoorbeeld in drie stukjes geknipt. Na de eerste twee maanden kijkt de opdrachtgever wat er is bereikt en of het zin heeft om door te gaan. De agenda van een adviseur is hierdoor een stuk leger. Hij weet niet of hij over twee maanden nog een klus heeft. Dat was voor de crisis echt anders."

Nieuws

Meer nieuws over