Accenture: Vertrouwen in energieleverancier neemt af

14 april 2011 Accenture

Volgens een wereldwijd onderzoek van Accenture zou een meerderheid van de consumenten overwegen stroom en energiezuinige oplossingen af te nemen van andere bedrijven dan de traditionele energieleveranciers. Dit gaat gepaard met een afnemend vertrouwen in deze energiemaatschappijen.

De studie Revealing the Values of the New Energy Consumer van Accenture, waaraan onder meer 544 Nederlandse consumenten deelnamen, heeft uitgewezen dat 60 procent van de Nederlandse consumenten zou overwegen stroom, energiezuinige oplossingen en aanverwante diensten af te nemen van andere bedrijven dan de traditionele energieleveranciers. Daarnaast kwam uit het onderzoek naar voren dat:

  • 38 procent van de Nederlandse consument stroom, energiezuinige oplossingen en aanverwante diensten zou willen afnemen van een winkel, 47 procent van kabel- en telecombedrijven en 31 procent via het internet.
  • Van de consumenten die de aankoop van energiezuinige producten als een slimme thermostaat overwegen, zegt 65 procent deze bij hun energiebedrijf te willen kopen; 28 procent wil hiervoor ook wel naar een winkel, 21 procent kiest voor het internet en 23 procent voor een kabel- en telecombedrijf.
  • Wereldwijd gemiddeld 73 procent van de consumenten stroom, energiezuinige oplossingen en aanverwante diensten overweegt af te nemen van andere bedrijven dan de traditionele energieleveranciers. De lijst wordt aangevoerd door landen als China, Zuid Afrika, Zuid Korea, Singapore en Brazilië met ruim 90 procent van de respondenten.

“Het is duidelijk dat de gebruikelijke nutsbedrijven nog altijd de voorkeur genieten, maar nieuwe producten en diensten ‘achter de meter’ bieden kansen voor alternatieve leveranciers. Consumenten hebben steeds hogere verwachtingen van het soort dienstverlening en de kwaliteit ervan”, aldus Maikel van Verseveld, European Smart Grid Services Lead bij adviesbureau Accenture . “Energieleveranciers moeten hun aanbod uitbreiden en daarvoor meerdere kanalen inzetten. Het kan voor deze bedrijven lucratief zijn om met retailorganisaties te gaan samenwerken om producten en diensten met toegevoegde waarde in de markt te zetten.”

Consumenten neigen naar gemak en mobiliteit
Slimme technologieën zijn cruciaal bij oplossingen voor energiebesparing, want klanten willen meer gemak en mobiliteit:

  • 38 procent van de Nederlandse respondenten is geïnteresseerd in technologie waarmee ze hun energieverbruik volledig automatisch kunnen beheren.
  • 27 procent is bereid een slim apparaatje te installeren waarmee vooraf geselecteerde apparatuur automatisch kan worden in- of uitgeschakeld: een ‘set and forget’-programma.
  • Rond een kwart (23 procent ) is geïnteresseerd in het bewaken en beheren van hun verbruik door middel van persoonlijke elektronica.
  • 21 procent is geïnteresseerd in de mogelijkheid het ontwerp van hun display thuis of de online portal van hun energiebesparingspakket aan hun voorkeur aan te passen.
  • Voor 14 procent is mobiliteit belangrijk. Deze consumenten zijn geïnteresseerd in toepassingen die ze kunnen downloaden op hun mobiele telefoon, zodat ze hun verbruik ‘live’ kunnen volgen.

Vertrouwen in de energieleverancier neemt af
Uit het onderzoek blijkt dat het vertrouwen van de Nederlandse consument in haar energieleverancier nog verder afneemt. In 2011 vertrouwt 20 procent van de respondenten erop dat energieleveranciers de juiste informatie verstrekken die kan leiden tot het optimaliseren van het stroom verbruik. Dit is een daling van 9% ten opzichte van vorig jaar. Volgens Van Verseveld “staan energieleveranciers voor de uitdaging om het vertrouwen van de Nederlandse consument terug zich te winnen. Daarin dienen ze te kiezen om zich te profileren als comfortleverancier of prijsvechter. Oftewel, ze kunnen zich profileren met nieuwe diensten en services gericht op besparingen en energiebeheer, of een meerwaarde te bieden qua prijs ten opzichte van de concurrent”.

Persoonlijk contact telt
Consumenten blijken bij de aankoop van energiegerelateerde producten en diensten een sterke voorkeur te hebben voor persoonlijk contact. Van alle Nederlandse respondenten zou 48 procent energiebesparende producten als slimme thermostaten bij voorkeur aanschaffen in een winkel, geadviseerd door een medewerker. Slechts 32 procent gaf aan dergelijke producten net zo lief online te willen bestellen, zonder tussenkomst van winkelpersoneel. Een ‘set and forget’-programma wil 58 procent het liefst van een winkelmedewerker kopen, in een winkel of thuis.

Het onderzoeksprogramma
De studie Revealing the Values of the New Energy Consumer is gebaseerd op een online enquête die in december 2010 is gehouden onder 10.199 particuliere eindgebruikers in 18 landen, in hun moedertaal.

Nieuws

Meer nieuws over