Accenture: Groeikansen ook in minder bekende markten

27 januari 2012 Consultancy.nl

Het is algemeen bekend dat bedrijven zich met name richten op de opkomende economieën voor het realiseren van hoge groei. Maar liefst 80 procent van 588 bedrijfsleiders in 85 landen zegt dat de primaire focus voor groei van hun bedrijf ligt op de opkomende economieën. Tegelijkertijd blijkt uit strategisch onderzoek van Accenture dat bedrijven in veel gevallen te veel kijken naar een selecte groep opkomende economieën. Vaak bestaan er nog grotere mogelijkheden in markten die nog slecht begrepen worden door multinationale ondernemingen, waaronder landen als Polen, Colombia, Maleisië, Nigeria en Kazachstan.

Download het rapport ‘Fast Forward to Growth: Seizing opportunities in high-growth markets’.

Het rapport analyseert de diversiteit van de groeicijfers van de inkomens van huishoudens in een aantal economieën en suggereert dat grote mogelijkheden bestaan in markten die minder bekend zijn bij het grote publiek. De analyse van Accenture, uitgevoerd in samenwerking met Oxford Economics, suggereert dat 87 procent van de extra 124 miljoen huishoudens die deel gaan uitmaken van de wereldeconomie in de 10 jaar tot 2020 de opkomende economieën zullen zijn. Deze vertegenwoordigen ten minste US $8,5 biljoen aan extra huishoudelijk inkomen.

Accenture Household Income

Een overzicht van de meest opmerkelijke bevindingen m.b.t. inkomens van huishoudens:

  • Ondanks de grootte en groeisnelheid van China, hadden 21 andere opkomende economieën - waaronder Polen, Colombia, Maleisië, Nigeria en Kazachstan - een groter aantal huishoudens met een jaarinkomen boven de US $50.000 in 2010.
  • China stond op de 28e plaats onder de landen met een huishoudinkomen van ten minste US $30.000 in 2010. De verwachting is echter dat het land tot 2020 alle andere landen behalve de VS, Japan en Duitsland zal inhalen.
  • Onder de opkomende markten zal Turkije de grootste absolute toename in huishoudinkomen zien van de huishoudens die tot 2020 ten minste US $50.000 verdienen, een stijging van bijna 150 procent tot US $635 miljard.
  • Andere, minder bekende landen zullen significante mogelijkheden bieden. Bijvoorbeeld, in 2020 zal het aantal huishoudens in Kazachstan met een inkomen van ten minste US $50.000 naar verwachting meer dan verdubbelden tot $770.000, meer dan het gecombineerde aantal huishoudens met een inkomen in Indonesië, de Filippijnen, Vietnam, Pakistan en Egypte.

Monitoren van economie en concurrenten
De Accenture adviseurs concluderen dat om deze mogelijkheden te benutten, bedrijven, als eerste belangrijke stap zouden moeten investeren in geavanceerde technieken die de snelle veranderingen in de koopkracht en consumptietrends in deze markten kunnen volgen en voorspellen. Daarnaast is het eveneens van belang om de economie en de aard van de concurrentie te monitoren.

“Er is een tendens voor bedrijven om te aarzelen bij het prioriteren van investeringen in nieuwe markten, en zelfs een voorkeur om te bezuinigen of zich terug te trekken uit sommige locaties totdat het mondiale economische klimaat duidelijker wordt,” aldus Mark Spelman, managing director, Strategy, Accenture. “Veel bedrijven beschikken over gezonde cash-reserves die gebruikt zouden kunnen worden voor expansie, en ons onderzoek identificeert landen met een snelgroeiende consumentenmarkten die aanzienlijke mogelijkheden kunnen vertegenwoordigen. Maar bedrijven blijven aarzelen en dit kan in de huidige competitieve omgeving een van de grootste risico's zijn. De eerste stap is om nieuwe markten beter te leren kennen.”

Nieuws

Meer nieuws over