Accenture: Slechte service stimuleert fraude

24 september 2010 Consultancy.nl

Meer dan de helft (55%) van de Amerikaanse consumenten zegt dat slechte service van een verzekeringsmaatschappij voor mensen een reden is om fraude te plegen tegen dat bedrijf. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau Accenture onder meer dan duizend Amerikaanse volwassenen naar hun gedrag en houding ten opzichte van verzekeringsfraude.

Volgens de ondervraagden treedt verzekeringsfraude met name op omdat mensen behoefte hebben hun geld terug te halen (60%), of omdat ze denken dat ze te veel voor verzekeringen moeten betalen (42%). "De wens van consumenten om geld terug te halen of genoegdoening te krijgen voor slechte service zijn de belangrijkste oorzaken voor de toename van verzekeringsfraude", volgens Michael Costonis van Accenture. "Dit moet verzekeraars prikkelen om kritisch te blijven kijken naar elk aspect van hun dienstverlening."

Verder denkt 56% van de respondenten dat ze waarschijnlijk aangifte zouden doen tegen mensen die verzekeringsfraude plegen; 20% is daar onzeker over. Ongeveer een op de tien Amerikaanse volwassen (11%) kent wel iemand die een claim heeft gemajoreerd.

Nieuws

Meer nieuws over