Accenture ontwikkelt online booking systeem voor KLM

31 augustus 2011 Consultancy.nl

KLM Royal Dutch Airlines (KLM) heeft vorig jaar Accenture ingehuurd om te helpen bij het ontwerpen en implementeren van een reserveringssysteem voor alle werknemers, waaronder piloten, stewardessen en grondpersoneel. Het KLM-personeel boekt jaarlijks meer dan 130,000 tickets. Sinds de succesvolle invoering in 2011 kunnen de werknemers gebruikmaken van een reserveringssysteem dat erg lijkt op het online reserveringssysteem voor klanten.

Voor de invoering van het project was het gehele proces van de aanvraag, verwerking en distributie van de tickets inefficiënt en duur. Er was een significant aantal personeelsleden nodig om de handmatige processen aan te sturen en het proces was gevoelig voor fouten. Accenture ontwikkelde een web-based oplossing die één engine gebruikt voor alle webkanalen, landen en verkooppunten.

KLM werkt met verschillende adviesbureaus

Accenture is een van de voorkeursleveranciers van de luchtvaartmaatschappij op het gebied van IT-consultingdiensten. In november 2010 huurde KLM de adviesbureaus McKinsey & Company en Boston Consulting Group in voor een pricing-opdracht. De strategy consulting bureaus brachten toen de impact van een potentiële verandering in de tariefstructuur van luchthaven Schiphol op KLM in kaart. KLM Cargo heeft in de afgelopen jaren samengewerkt met M3 Consultancy.

Over KLM
KLM Royal Dutch Airlines (KLM) is de internationale Nederlandse luchtvaartmaatschappij. Na de fusie met Air France vliegt de nieuwe Air France-KLM groep naar 226 bestemmingen wereldwijd en opereert het met een vloot van 556 vliegtuigen. Er werken meer dan 106,000 mensen.

Nieuws

Meer nieuws over