Accenture: meerderheid jongeren schenden ICT regels

26 februari 2010 Nu.nl

Jongeren tussen de 14 en 27 jaar, de zogenaamde millenniageneratie, blijken weinig op te hebben met de ICT-regels binnen het bedrijf waar zij werken. Wereldwijd zegt de meerderheid zich hier niets van aan te trekken.

Dat blijkt uit het wereldwijde onderzoek "Jumping the Boundaries of Corporate IT" van adviesbureau Accenture waaraan 5,000 studenten en jonge medewerkers hebben deelgenomen. Onder hen 370 Nederlanders.

Uit het onderzoek was overigens niet ondubbelzinnig op te maken of de jonge medewerkers de regels moedwillig overtreden. Eenderde van de ondervraagden (29 procent) geeft bijvoorbeeld aan niet eens te weten of het bedrijf waar zij werkzaam zijn ict-regels hanteert. 17 procent geeft aan dat hun werkgever de regels, als ze er zijn, nooit kenbaar heeft gemaakt en 11 procent zegt niet met de afspraken uit de voeten te kunnen omdat ze deze te complex vinden.

Teleurgesteld in ICT mogelijkheden

Veel van de ondervraagde jongeren geven daarnaast aan teleurgesteld te zijn over de technische mogelijkheden van hun bedrijf. Om toch te kunnen doen wat ze willen, zoals chatten of sociale netwerksites bezoeken, omzeilen zij het bedrijfsbeleid.

Dit gebeurt onder meer door benodigde externe apparatuur of applicaties te installeren en door gratis versies van open source-sites of direct van de leverancierswebsites te downloaden.

Bijna de helft (ruim 40 procent) van de 18- tot 22-jarige werknemers, gebruikt dergelijke programma’s die niet door de werkgever goedgekeurd zijn. Ruim eenderde (39 procent) gebruikt mobiele telefoons die niet door hun werkgever ondersteund worden.

9 procent geeft toe wel eens werk- of klantgegevens op internet te hebben gezet.

Babyboom

“De demografische verschuiving van de babyboomgeneratie naar de millennials kan een dreiging of een kans zijn, maar dit fenomeen kan in ieder geval niet langer genegeerd worden”, vertelt Marc Schuuring, specialist op het gebied van Technology, aan het medium. “De gevolgen zijn verstrekkend. Bedrijven dienen rekening te houden met het gedrag van deze generatie. Anders lopen ze het risico dat ze geen nieuwe medewerkers kunnen werven en behouden. Bovendien zal hun concurrentiepositie verzwakken door een gebrek aan innovatie op het gebied van informatietechnologie.’

37 procent van de respondenten zegt dat de beschikbaarheid van geavanceerde technologie een belangrijk argument is om voor een werkgever te kiezen.

Nederland

Uit de Nederlandse resultaten blijkt dat eenderde een chatprogramma te gebruiken, toegestaan of niet. Ook bezoekt 43 procent van de ondervraagden op kantoor sociale netwerksites, zoals Facebook of Hyves.

Nieuws