Accenture lanceert sociale media optimalisatie dienst

11 augustus 2011 Consultancy.nl

Accenture Technology Labs heeft een programma ontwikkeld dat de inzet van social media door bedrijven analyseert en verbetert. De softwareontwikkelaar van adviesbureau Accenture bedacht deze “Social Media Engagement Manager” zodat bedrijven hun klanten meer kunnen betrekken bij hun merk.

De Social Media Engagement Manager kan voor een bedrijf zijn aanwezigheid in social media analyseren, maar meet ook de betrokkenheid van klanten bij het bedrijf en helpt bedrijven bij het optimaliseren van de interactie met hun klanten.

Effectieve betrokkenheid
“Bedrijven luisteren al een paar jaar naar sociale media”, zei Kelly Dempski, directeur van onderzoek voor mens/computer-interactie bij Accenture Technology Labs, aan ComputerWorld UK. “De volgende stap is effectieve betrokkenheid: precies weten wat je bereik is en verspreiden bij je doelgroepen. Vooral vandaag de dag leveren social media-kanalen veel informatie die merken in staat stelt om betrokkenheid te meten en analytische oplossingen te gebruiken om de impact van de toekomstige klanteninteractie te meten.”

Prototype
Accenture heeft op dit moment een prototype van het programma gemaakt dat alleen de aanwezigheid op Facebook analyseert. Toepassing op overige social media-kanalen zal binnenkort mogelijk worden.

Uit de eerste tests die Accenture uitvoerde bij enkele klanten bleek dat de klantbetrokkenheid door vele aspecten wordt beïnvloed. De betrokkenheid van klanten bij berichten op het prikbord van Facebook was onder andere afhankelijk van de locatie en het geslacht van de gebruiker en het tijdstip. Zo bleek dat vrouwen een bepaald bericht beter meekregen als het op woensdagmiddag werd geplaatst, terwijl mannen hetzelfde bericht sneller oppikten op zondagochtend. Accenture’s toepassing geeft hiervoor echter zelf geen verklaringen: bedrijven moeten het doen met de informatie zelf.

Nieuws

Meer nieuws over