Accenture: energieleveranciers moeten differentiëren

16 mei 2010 Consultancy.nl

Nederlandse consumenten blijken niet erg happig op slimme meters en energiebeheer op afstand. Maar hoe hoger de verwachte besparingen, hoe minder moeite men er mee lijkt te hebben. Eén op de vier consumenten (24 procent) is bereid om deze technologie te accepteren bij een korting van 10% op de energierekening. Een derde (35 procent) doet mee als de korting 20% bedraagt.

Dat blijkt uit het onderzoek ‘Understanding Consumer Preferences in Energy Efficiency’, van management en IT consulting bureau Accenture en waar onder meer 500 Nederlandse consumenten aan deelnamen.

Op de vraag wat consumenten tegenhoudt bij deelname aan deze klimaatprogramma’s noemt 40 procent van de respondenten de angst voor een hogere elektriciteitsrekening. Programma’s voor energiemanagement zijn echter ontwikkeld om het gebruik tijdens piekbelasting te verminderen en leiden daardoor juist tot lagere kosten. Ruim een derde (37 procent) vreest voor minder comfort in huis. 36 procent van de Nederlandse respondenten wordt afgeschrikt van deelname door het idee dat hun energiebedrijf meer inzicht in het persoonlijke energieverbruik heeft.

“Energiebedrijven moeten rekening houden met de zorgen van consumenten over externe invloed op hun energieverbruik, privacyaspecten en de impact op hun levensstijl. Alleen dan is een brede acceptatie in de consumentenmarkt mogelijk. Het is zaak dat energiebedrijven eenvoudige en logische waardeproposities ontwikkelen die consumenten daadwerkelijk aanspreken”, zegt Maikel van Verseveld, European Smart Grid Services Lead bij het adviesbureau.

“Om te slagen moeten stroomleveranciers gedifferentieerde programma’s en diensten gaan leveren. De tijden van ‘one size fits all’ zijn voorgoed voorbij. Het is cruciaal om een klantgerichte aanpak te koppelen aan smart metering en andere technologieën. Op die manier kunnen leveranciers de wensen en verwachtingen van klanten effectief invullen.”

Nieuws

Meer nieuws over