Accenture - AEX-bedrijven slecht uit de crisis

02 november 2009 Consultancy.nl

De kans is groot dat grote Nederlandse ondernemingen minder sterk uit de recessie zullen komen dan hun internationale concurrenten. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Accenture naar de prestaties van 21 ondernemingen uit de AEX-index.

In vergelijking met 169 directe concurrenten in het buitenland valt de positie van de Nederlandse bedrijven tegen.

Potentie lange termijn

Volgens het onderzoek is meer dan 60 procent van de AEX-ondernemingen minder goed gepositioneerd voor succes op de lange termijn dan hun internationale tegenhangers.

Dat ruim 60 procent achterblijft, is een duidelijk afwijkend percentage, stelt Joost de Haas, partner bij Accenture en in Nederland verantwoordelijk voor de strategische adviestak.

Accenture keek in het onderzoek zowel naar de financiële weerbaarheid op de korte termijn als naar de marktpositie op de langere termijn. De Haas: "In eerste instantie moeten bedrijven zorgen dat ze blijven bestaan. Daarnaast is de vraag hoe bedrijven potentieel voor de langere termijn benutten."

Geen high potentials

Van alle 190 bekeken bedrijven, noemt Accenture er twaalf "high potential businesses" - ondernemingen die die crisis overleven èn er zelfs hun voordeel mee doen. Geen enkel AEX-bedrijf kreeg de titel high potential business.

De Haas: "AkzoNobel, Randstad en KPN behoren wel tot de top van hun sector voor hun lange-termijnpositionering. Maar op de korte termijn is hun financiële positie gemiddeld niet beter dan die van buitenlandse concurrenten."

Eén van de punten waar Nederland op achterloopt is de "flexibiliteit van kosten en kapitaal". Ten opzichte van buitenlandse concurrenten weten de AEX-bedrijven zich minder makkelijk aan te passen aan veranderende economische omstandigheden.

Slechte marktpositie

Waar de AEX-bedrijven opvallend slecht op scoren, is hun zogeheten market position, een combinatie van marktaandeel, omzetgroei en geografische spreiding van inkomsten.

De AEX-bedrijven blijven daarbij duidelijk achter wat het aanboren van nieuwe groeimarkten als China, Brazilië of India betreft. "En dat heeft niet iets te maken met hun omvang. Buitenlandse concurrenten van dezelfde omvang blijken ook beter aanwezig in groeilanden", zegt De Haas. "Dat AEX-bedrijven achter blijven zal zeker een strategische component hebben."

Wel toegang tot kapitaal

In vergelijking met hun buitelandse concurrenten, hebben AEX-bedrijven wel relatief grote toegang tot kapitaal. "Dat biedt voor de toekomst zeker mogelijkheden tot groei", zegt De Haas. "Alleen is nu de vraag of de Nederlandse bedrijven ook geld gaan steken in onderzoek, overnames of de penetratie van nieuwe markten."

Nieuws

Meer nieuws over