ABN Amro: adviesmarkt krimpt 5% tot 10%

28 mei 2009 Consultancy.nl

De omzet van de Nederlandse adviesbranche krimpt dit jaar met 5% à 10%. De belangrijkste trends: adviesbureaus worden leaner en meaner, focus op wendbaarheid en toegevoegde waarde is noodzakelijk, en cliënten worden kritischer en selectiever en gaan meer shoppen. Dat verwacht ABN Amro in zijn mest recente 'Visie op zakelijke dienstverlening' rapport.

Nederland telt op dit moment 35,060 organisatieadviesbureaus, waarvan 25,785 eenmansbedrijven. De gezamenlijke omzet is €9 miljard.

De recessie zal de adviesmarkt dit jaar negatief beïnvloeden. Het is bijvoorbeeld zeker dat de acquisitie- en fusiemarkt verder zal krimpen. Wel ontstaan er kansen op het gebied van herstructurering omdat veel bedrijven last ondervinden van de economische malaise.

De onderlinge concurrentie tussen adviesbureaus zal niet verzwakken. Nieuwe toetreders blijven de markt namelijk betreden, en ook zetten bestaande kleinere bureaus in op het aanbieden van een bredere service. De verschillende deelmarkten worden minder voorspelbaar. Dat betekent dat adviesbureaus zo georganiseerd moeten zijn dat ze snel kunnen schakelen.

Door de recessie zal de branche het lean & mean-concept meer op zichzelf moeten toepassen, wat onder meer betekent dat ze in de arbeidskosten moeten snijden. Daarnaast is het meer dan ooit van belang om de toegevoegde waarde van aangeboden diensten te laten zien. Dit mede omdat (potentiële) cliënten zelf steeds meer kennis krijgen van ideeën, methoden en technieken die worden aangeboden via openbare bronnen (zoals internet). Ook gaan cliënten meer op de prijs-kwaliteitverhouding letten en gaan ze meer shoppen. Het is niet meer dan logisch dat er ook hogere eisen zullen worden gesteld aan de competenties van consultants.

Nieuws

Meer nieuws over