Capgemini Consulting lanceert Privacy Quickscan

11 februari 2015 Consultancy.nl

Capgemini Consulting heeft een 'Privacy Readiness Quickscan’ gelanceerd, een tool waarmee overheden en bedrijven kunnen toetsen in hoeverre zij klaar zijn voor de nieuwe Europese privacyverordening. De online toets bestaat uit drieëntwintig privacy-gerelateerde vragen en voorziet deelnemers van een gratis rapportage.

Privacy is een hot topic, zeker nu in 2015 naar verwachting nieuwe Europese wetgeving op dit gebied wordt ingevoerd. De huidige richtlijn zal dan worden vervangen door een verordening, wat inhoudt dat Europese lidstaten de nieuwe wetgeving op een uniforme manier moeten implementeren. Een belangrijk gevolg is dat de Europese toezichthouders, in Nederland het College Bescherming Persoonsgegevens, de bevoegdheid krijgen om forse boetes op te leggen als de persoonsgegevens niet op de juiste wijze worden verwerkt. Een boete kan oplopen tot 5% van de wereldwijde omzet van een bedrijf. Kortom, het is van groot belang dat organisaties het gebruik van privé data – alles wat herleidbaar is naar het individu: adressen, geboortedata, maar ook specifieke voorkeuren voor eten en drinken of recente aankopen – afstemmen met de nieuwe, aangescherpte regelgeving.

Capgemini Consulting - Online privacy

Voor CIOs en bestuurders kan de nieuwe privacyverordening verstrekkende gevolgen hebben. Naast de boete die opgelegd kan worden, zullen veel bedrijven aanpassingen moeten doorvoeren op  juridisch, organisatorisch, IT-technisch en commercieel vlak. Om managers hierbij te helpen heeft Capgemini Consulting, de management consultancy praktijk van IT-dienstverlener Capgemini, de 'Privacy Readiness Quickscan’ gelanceerd. De tool geeft aan de hand van een korte online questionnaire, bestaande uit 23 vragen, inzicht in waar een organisatie staat op het gebied van privacy en wat er op hen afkomt in de nieuwe wetgeving. Daarnaast biedt de rapportage handvatten voor een pragmatische aanpak van het implementatieproces.

Albert Holl, Privacy expert bij Capgemini Consulting, licht toe: “De implementatie van de nieuwe wetgeving vraagt om een goed doordachte aanpak. Het is van groot belang dat bedrijven tijdig starten met de voorbereidingen, omdat zij niet alleen op IT-technisch vlak aanpassingen moeten maken, maar ook op juridisch, organisatorisch en commercieel vlak.” Zo wijst hij op de noodzaak om klanten steeds meer digitaal te bedienen, met als bekendste voorbeeld het aanbieden van het ‘right to be forgotten’, een feature die afgelopen jaar veelvuldig in de media verscheen nadat Google in Europa werd verzocht de optie onder bepaalde voorwaarden mogelijk te maken. Holl benadrukt nogmaals dat organisaties niet te lang moeten wachten met het nemen van voorbereidende maatregelen: “Uit ervaring weten wij dat de volledige implementatie een doorlooptijd heeft van tenminste twee jaar.”

Nieuws

Meer nieuws over