BearingPoint zet zijn groeipad voort met recordomzet

05 februari 2015 Consultancy.nl

Het Europese management consultancybureau BearingPoint heeft zijn groeipad in 2014 vervolgd, en zag zijn winst met 6.2% stijgen naar de hoogste EBIT waarde uit de geschiedenis van de organisatie – ook de omzet steeg naar €560 miljoen. Vooruitkijkend stelt Peter Mockler, BearingPoint’s Managing Partner, dat BearingPoint in staat is om deze lijn in 2015 en in de toekomst voort te zetten.

Sinds de management buyout van de Europese en Midden-Oosten (EMEA) business in 2009, volgt BearingPoint een groeipad*. In 2009 behaalde het kantoor een omzet van ongeveer €441 miljoen, en ondanks de gevolgen van de financiële crisis wist het consultancybureau zijn omzet in 2013 te verhogen naar €550 miljoen. Na opnieuw een succesvol jaar steeg de omzet het afgelopen jaar met 1.3% naar €560 miljoen – een nieuw record – en is het aantal medewerkers inmiddels voorbij de grens van 3.500, vergeleken met de 3.200 werknemers in 2009.

Omzet van BearingPoint

“2014 was een recordjaar voor BearingPoint en ik ben zeer verheugd over de prestaties die we de afgelopen jaren samen hebben neergezet”, zegt Peter Mockler, Managing Partner van BearingPoint. Mockler is al sinds de beginjaren (toen KPMG Consulting) betrokken bij de organisatie en is na de rebranding in 2002** aangebleven bij het kantoor. Tijdens de management buyout in 2009 speelde Mockler een sleutelrol en werd beloond door het partnerteam dat hem voor een periode van drie jaar aanstelde als Managing Partner, een periode waarin hij het bedrijf door het transformatieproces leidde en verantwoordelijk was voor de wereldwijde groei van BearingPoint. In september 2012 werd de in Berlijn gevestigde Partner voor een tweede termijn herkozen, waarbij zijn mandaat nog tenminste acht maanden zal lopen. 

Belangrijkste groeifactoren
De verbeterde resultaten van vorig jaar zijn volgens BearingPoint vooral toe te schrijven aan drie belangrijke factoren. Ten eerste vergrootte het kantoor zijn geografische dekking, door nieuwe kantoren te openen in Dubai en Abu Dhabi, waardoor zijn footprint uitbreidde naar 32 kantoren in 18 landen. Verder werd een nieuwe strategische alliantie afgesloten met Grupo ASSA waarmee het consultancybureau zijn footprint in de Latijns-Amerikaanse markt wist uit te bouwen. Een markt met een waarde van ongeveer $6 miljard en met een groot groeipotentieel. Dit was een soortgelijke constructie als de langdurige partnerships van BearingPoint met onder meer West Monroe Partners (die de Noord-Amerikaanse markt afdekt) en Abeam Consulting (die de Aziatische markt bedient), en kleinere partnerships binnen de Europese markt zoals ARETE Consulting (Turkije) en Cumbria FS Consulting (Spanje). In 2013 opende BearingPoint nieuwe kantoren in China en Oekraïne, die als hub dienden voor de Centraal-Oost-Europa regio.

BearingPoint - Partnerships

Verder zag BearingPoint, dat onlangs werd uitgeroepen tot een van de meest prestigieuze consultancybureaus van Europa, een sterke groei van zijn Asset Based Consulting service line. Het kantoor heeft wereldwijd meer dan 1.000 reporting units die zijn aanbod aan software producten gebruikt, waaronder oplossingen als Hypercube (overgenomen in 2009); focus op Big Data), ABACUS (gebruikt voor financiële instellingen) en LogEC (biedt milieuwetgeving). Tenslotte geeft BearingPoint – niet verrassend – aan dat het economisch herstel ziet binnen de Eurozone, waardoor het aantal projecten toeneemt en de winstgevendheid aantrekt.

Vooruitzichten
Vooruitkijkend geeft Mockler aan dat het partnerteam “er alle vertrouwen in heeft dat BearingPoint zijn positie als onafhankelijk management- en technologie consultancybureau kan versterken”, waarbij de belangrijkste doelstellingen de verdere uitbreiding van zijn footprint en dienstenaanbod vormen. “De opening van nieuwe kantoren en excellence centers zullen binnenkort worden aangekondigd.” Big Data wordt als een belangrijk focusgebied gekenmerkt – voortbouwend op de lancering van een ‘digital factory’ in Parijs waar digitale prototypes worden gepresenteerd, is BearingPoint van plan zijn investeringen in digitalisering te zullen opvoeren. “Onze wereld wordt steeds digitaler en staat in het teken van grote veranderingen en Big Data. De capaciteit om je snel en effectief te kunnen aanpassen kan het verschil maken.”

Peter Mockler - BearingPoint

* Tussen 2007 en 2009 kwam de VS-organisatie van BearingPoint in financiële moeilijkheden, en in 2009 werden grote delen van het Noord-Amerikaanse kantoor gekocht door onder andere Deloitte en PwC. De EMEA praktijk, die winstgevend was, besloot om zijn operaties voort te zetten, wat mogelijk werd door een management buyout.

** BearingPoint’s oorsprong ligt in KPMG. Het bedrijf werd formeel opgericht in 2002 toen KPMG Consulting een rebranding doorvoerde naar BearingPoint, na een beursgang en de wens om zich te onderscheiden van het voormalige moederbedrijf (KPMG). Het BearingPoint merk werd gekozen uit 550 overige opties die door werknemers en externe experts waren aangedragen. BearingPoint gaf zo’n $20 miljoen uit aan de naamsverandering en het complete rebrandingtraject.

Nieuws