EY: Slechts derde bedrijven zet big data strategisch in

04 februari 2015 Consultancy.nl

Ook al erkennen de meeste bedrijven de toegevoegde waarde van big data en analytics voor hun bedrijfsvoering, zorgt slechts een derde ervoor dat big data ook op strategisch niveau meetelt. Dat blijkt uit onderzoek van EY. Dit onderstreept, volgens het adviesbureau, de kloof tussen de data-ambitie en de daadwerkelijke prestaties.

Zakelijk dienstverlener EY heeft onlangs, samen met Nimbus Ninety (een Brits onderzoeksinstelling), het rapport ‘Becoming an analytics driven organisation to create value’ uitgebracht. Het onderzoek biedt inzichten in big data trends en uitdagingen en kijkt hoe bedrijven gebruik maken van big data om de waarde binnen hun bedrijf te meten, te creëren en te beschermen. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête die uitgevoerd werd onder 270 senior executives die actief zijn in big data projecten.

EY en Nimbus Ninety

De overgrote meerderheid van de respondenten (81%) is van mening dat data het middelpunt van elke zakelijke beslissing dient te vormen. Het beter begrijpen van klanten is de meest genoemde drijfveer om big data analytics te implementeren, waarbij 73% gelooft dat dit meer waarde voor hun bedrijf zal creëren, nauw gevolgd door het verbeteren van producten en diensten (72%).

“In essentie kan analytics organisaties op diverse manieren vooruit helpen,” zegt Herman Heyns, hoofd van EY’s Big Data & Analytics praktijk in het Verenigd Koninkrijk. “Ten eerste is big data een zeer waardevolle tool gebleken voor het creëren van waarde. Ten tweede kan big data organisaties helpen met het verbeteren van interne processen, variërend van sales en marketing tot risk en compliance. Verder kan analytics organisaties helpen om tastbare waarde effectiever te vinden en te meten, door bijvoorbeeld het beter benutten van ongestructureerde data.”

Top 10 drijfveren om big data analytics te implementeren

Het onderzoek toont ook aan dat hoewel de meeste bedrijven inzien dat ze met analytics waarde kunnen laten groeien, de meerderheid van deze bedrijven nog altijd op een ‘geïsoleerde wijze’ gebruik maakt van de verschillende mogelijkheden. Focussen op specifieke zakelijke problemen, in plaats van op een algehele strategie, vermindert de potentiële waarde om prestaties en efficiëntie te behalen, aldus het Big Four advieskantoor.

Strategisch beslissingen maken
Om er voor te zorgen dat bedrijven data kunnen verzamelen, analyseren en inzichtelijk kunnen maken, is het van belang dat de juiste kaders voor organisatiestructuur, processen en governance aanwezig zijn. Van de 81% die gelooft dat data analytics strategisch toegepast zou moeten worden, heeft slechts een derde (31%) zijn bedrijfsvoering gecentreerd rondom input uit big data. En hoewel 41% van bedrijven het belang van interdisciplinaire samenwerking erkent, heeft slechts 23% van hen een organisatiebrede datastrategie geïmplementeerd – volgens EY vormt dit een grote kloof tussen de big data ambities van bedrijven en hun huidige prestaties.

Organisatiebrede datastrategie

“Data kan het kloppende hart vormen van een organisatie wanneer data vrijelijk kan stromen door het gehele ecosysteem. Zoals ons onderzoek aantoont blijft het bouwen van het juiste organisatie- en governancekader een uitdaging voor veel bedrijven.” Het advies luidt: investeren in zowel harde als zachte facetten. “Bedrijven moeten investeren in de nodige skills, structuur en datagovernance die hen zal helpen een gefundeerde en waardevolle datastrategie op te bouwen, die ondersteund wordt door de belangrijkste people skills en stakeholders,” sluit Heyns af.

Nieuws