Adviseur verlaat Bain om hippe overalls te verkopen

30 januari 2015 Consultancy.nl

Een jonge (24) en getalenteerde ex-Bain & Company werknemer verruilde onlangs zijn baanzekerheid in strategy consultancy voor het opzetten van zijn eigen kledingbedrijf. Zijn visie: van de duffe overall een modieus item en fashionstatement voor de moderne, individuele man maken.

Soms kan bij jonge professionals, die werkzaam zijn binnen de adviesbranche, de honger naar ondernemen niet gestild worden. Werken aan het realiseren van de strategische doelen en ideeën van andere bedrijven vereist weliswaar een hoge dosis creativiteit, maar het behaalde succes blijft toch voor een ander. Vandaar dat sommige adviseurs ervoor kiezen hun vaak goedbetaalde baan op te zeggen en het ondernemersavontuur op te zoeken. Zo ook Matt Jorgensen, een jonge Bain & Company consultant, die besloot zijn consultancybaan bij het Bain kantoor in Boston vaarwel te zeggen om samen met vrienden een startup binnen de modewereld te beginnen. Jorgensen stelde dat hij “iets tastbaars wil creëren” en zelf de verantwoordelijkheid wil dragen voor het al dan niet slagen van zijn bedrijfsidee.

Rousers

Rousers
Samen met jeugdvrienden Ben Waller en Aidan Nelson zette Jorgensen Rousers op, een kledingbedrijf dat gelijknamige overalls creëert voor de “moderne en trendy man”. Het gaat daarbij niet om de alom vertegenwoordigde werkoveralls of de praktische overalls voor kinderen. Rousers overalls vallen juist nauw, zijn van eersteklas chino materiaal gemaakt en artistiek gesneden. “Naar ons idee laten overalls zien hoe kleding zou moeten zijn: leuk, praktisch, en veelzijdig”, zegt Jorgensen. Tot dusver zijn de reacties positief. “Dat overalls ook stijlvol kunnen zijn is, denk ik, voor veel mensen verrassend”, merkt Jorgensen op.

Om het benodigde kapitaal te verkrijgen voor hun idee en hun designs ook daadwerkelijk te produceren, kwam het drietal bij het crowdfundingplatform Kickstarter terecht. Funders werden enthousiast over het idee: 75% van het financieringsdoel van $25.000 werd na het online zetten van het idee binnen twee weken al gehaald. Inmiddels is het project volledig gefinancierd en is de productie afgelopen maand gestart. De mensen die bijgedragen hebben aan het project mogen een overall uitkiezen voor $98, terwijl het standard prijskaartje voor een Rouser $145 draagt.

Aidan Nelson, Matt Jorgensen en Ben Waller

Intrapreneurhip
Wat Jorgensen en zijn partners gedaan hebben weerspiegelt een trend die meer en meer zichtbaar wordt binnen de arbeidsmarkt. Medewerkers zoeken steeds vaker naar manieren om ondernemerschap te combineren met de zekerheid van een fulltime baan. Voor HR-afdelingen en performance management betekent dit een flinke uitdaging, maar biedt daarentegen – indien goed gemanaged – wel een enorme potentie voor het stimuleren van innovatie. Om dergelijke kansen te benutten en tegelijkertijd toptalent te behouden, verbreden overal ter wereld steeds meer consultancybureaus hun HR beleid, om zo meer flexibiliteit te kunnen bieden aan hun eigen ‘ondernemers’, ook wel bekend als intrapreneurs.

Zo maakte bijvoorbeeld Deloitte in de UK vorig jaar plannen bekend om intrapreneurship te ondersteunen door middel van een speciaal fonds met een budget van circa €20 miljoen. Hoewel er achter die beslissing een commercieel idee schuilt – de winst die een succesvolle onderneming behaalt wordt gedeeld met de initiatiefnemer/bedenker – lijkt de trend niet meer te stoppen. “We beschikken binnen onze eigen organisatie over een aantal van de meest ondernemende personen van ons land, en we willen hen de mogelijkheid bieden zich op unieke wijze te ontwikkelen”, zegt Simon Owen, partner bij Deloitte in het Verenigd Koninkrijk.

Nieuws

Meer nieuws over