&samhoud bundelt krachten met gamification expert

27 januari 2015 Consultancy.nl

Consultancybureau &samhoud heeft een belang genomen in Ranj, een specialist op het gebied van applied gaming. Als onderdeel van de krachtenbundeling gaat het Rotterdamse Ranj verder als &ranj.

Ranj is volgens eigen zeggen een wereldwijde pionier in applied games en gamification. Het bureau werkt met circa dertig mensen vanuit kantoren in Rotterdam, Hamburg en Minneapolis voor grote klanten in onder meer de corporate wereld (o.a. Philips, Shell en Heineken) en in de zorg. Ranj richt zich op het ontwikkelen van toegepaste computerspelletjes voor managers, met als doel om menselijk gedrag te veranderen.

&samhoud begon ooit als een consultancybureau, anno 2015 is het bedrijf naast management consulting ook actief in media, hospitality en food. Bij &samhoud werken ongeveer 150 mensen, verdeeld over kantoren in Utrecht, Amsterdam, Kuala Lumpur, Düsseldorf en Zürich.

&samhoud - Brighter futher

Gamification – de toepassing van gametechnieken voor het realiseren en verankeren van positieve gedragsverandering – is de afgelopen jaren steeds vaker naar boven komen drijven als een van de trends binnen managementland. In 2013 schreef Consultancy.nl al over een rapport van Capgemini Consulting, waarin het bureau gamification tot een megatrend bombardeerde. Twee jaar later lijkt de voorspelling van de adviseurs langzaam uit de komen; de aandacht voor gamification wereldwijd is fors toegenomen stelt Gartner, en volgens het analistenbureau is de markt in 2016 goed voor zo’n $2,8 miljard, tegenover ‘slechts’ $242 miljoen in 2012. Belangrijkste aanjager: de nieuwe generatie leest minder boeken, en leert steeds meer via games, zelfs op bestuursniveau.

Om in te spelen op deze trend heeft &samhoud besloten om een belang van 50% in Ranj te nemen. Met de bundeling van krachten wil het adviesbureau zijn kennis in HR, leiderschap en change combineren met de gaming kennis en tooling van Ranj, om samen vorm te geven aan een van de grootste worstelingen van deze tijd: digitale transformatie, aldus Salem Samhoud, oprichter van &samhoud. “Mensen worden steeds meer zelfbewust, nemen meer risico, leren sneller. Daar spelen wij op in, door mensen te inspireren en te verbinden: met onze mensgerichte aanpak van cultuurverandering, met online media en met gamification. Samen met &ranj creëren we zo nog meer verbinding in organisaties en in de samenleving.”

Een game ontwikkeld door ranj voor Shell

Als onderdeel van de deal hebben de partners besloten Ranj te hernoemen naar &ranj, vergelijkbaar met de overige labels binnen het &samhoud netwerk. De partners gaan meteen aan de slag; voor een zorgverzekeraar op de Griekse markt wordt een innovatieve health game ontwikkeld. Op de lange termijn zien &samhoud en &ranj grote kansen, onder meer op het gebied van leiderschap, procesmanagement, recruitment, maar ook in strategie. Games zijn volgens Samhoud niet meer weg te denken in opleidingen, bij de assessment van sollicitanten maar ook bij het doordenken van scenario's en de verbetering van samenwerking tussen leveranciers en opdrachtgever.

Onlangs werd in Nederland ook al een game voor de zorgmarkt gelanceerd.

Nieuws