Mega spoorweg door Golfstaten biedt regio kansen

30 januari 2015 Consultancy.nl

De nieuwe GCC-spoorweg is een grootschalig infrastructuurproject dat de zes rijke Golfstaten zal verbinden: Kuwait, Saoedi-Arabië, Bahrein, Qatar, Oman en de VAE. Volgens Roland Berger zal het treinnetwerk het gezicht van het regionale transportlandschap transformeren.

Sporen leggen
De Golfstaten staan bekend om hun zware omstandigheden, verlaten plekken en uitgestrekte topografieën. In een toekomstig project, ‘The GCC Rail’ genaamd, zal een aantal regionale netwerken worden geïntegreerd in een 2.117 kilometer lange route die passagiers in één tocht van Kuwait City (de hoofdstad van Koeweit) naar Muscat (de hoofdstad van Oman) kan brengen. Hiermee verbindt het de hardnekkige afstand van de Golf in een adembenemende Trans-Arabische reis en herstelt het deels de legendarische, nu onbruikbare, ‘Hejaz Rail Link’*.

De bouw van het spoornetwerk omhelst zowel regionale als interstatelijke projecten en het plan is om het programma tegen 2018 af te ronden. Dit behelst het op tijd afmaken van grote regionale projecten; het Etihad-spoornetwerk ($11 miljard), de Riyadh-metro ($23 miljard), de Jeddah-metro ($11 miljard) en het Qatar-spoorproject ($40 miljard), evenals de integratie van het netwerk à $15,5 miljard. De totale kosten voor het gehele netwerk zullen naar verwachting ongeveer $200 miljard bedragen.

GCC Spoorweg Route

Voordelen voor de Golf
Volgens experts zal het project grote voordelen bieden aan de regio. Zo wordt momenteel vracht met name over de weg vervoerd. Een manier van transportatie die, voornamelijk over lange afstanden, inefficiënt kan zijn, de nodige ongelukken veroorzaakt en relatief duur is. Een vrachttrein kan 50 vrachtwagens van de weg halen en 1.000 ton aan goederen meenemen. Daarnaast reduceert het wegcongestie en luchtvervuiling, en liggen de energiekosten van vrachttreinen gemiddeld 60% a 80% lager dan wegentransport. Over de hele linie kost treintransport rond de 30% minder dan transport via wegen.

“Het netwerk zou het gezicht van het transportatielandschap helpen transformeren, waarvan de regio als geheel profiteert, verplaatst het verkeer van de weg naar het spoor, en vermindert de congestie,” zegt Helmut Scholze, Principal bij Roland Berger Strategy Consultants. “De ontwikkeling van de GCC Rail is een grote stap in het vervullen van de stijgende behoefte voor vracht- en passagierstransport in de regio.”

Roland Berger - Midden Oosten transportlandschap

Een blik vooruit
Tegelijkertijd brengt het megaproject de nodige uitdagingen met zich mee. De spoorwegingenieurs moeten de uitdagende woestijnomgeving overwinnen – het verplaatsen van zand heeft in het verleden diverse spoorprojecten de weg versperd. Naast moeilijkheden met staal moeten de staatsdiplomaten ook sociale en wettelijke overwegingen overwinnen rondom ‘gevoelige kwesties’, zoals douane, veiligheid, smokkelen en immigratie voor expats. Voor het laatste zal de zogeheten ‘GCC-spoorweg Autoriteit’ opgezet worden, met de doelstelling om afstemming te creëren en internationale besluitvorming vlot te laten verlopen.

“Momenteel is de voornaamste rol van de ministeries van Transport om het spoorwegsysteem te reguleren, aangezien er nog geen nationale spoorwegautoriteiten zijn. De ontwikkeling van deze wettelijke instellingen zal van groot belang zijn voor het succes van de spoorsystemen,” zegt Scholze.

* De Hidjazspoorweg was een spoorweg die van Damascus in Syrië naar Medina (in het huidige Saoedi-Arabië) liep door de Hidjazstreek. Tegenwoordig is de lijn nog slechts in gebruik tussen Damascus en Amman in Jordanië.

Nieuws