OC&C: UK eCommerce exportmarkt groeit 40 miljard

14 januari 2015 Consultancy.nl

Voor Britse bedrijven liggen er de komende jaren enorme kansen om hun eCommerce export naar Europa en daarbuiten te vergroten, stellen OC&C Strategy Consultants en Google. Om te profiteren van deze kansen moeten bedrijven een internationale strategie hanteren, prioriteiten stellen, digitale tools omarmen en leren van best practices in de markt.

In het verleden werden markten gekenmerkt door onder meer geografische beperkingen, afstand, oceanen, et cetera. De afgelopen jaren heeft het internet echter een breed spectrum van informatie-uitwisseling vergemakkelijkt. Voor bedrijven die handelen in kennis, ligt de andere kant van de wereld slechts een e-mail verwijderd. Maar ook andere bedrijven – klein of groot, oud of nieuw, en in allerhande sectoren – hebben een groot publiek binnen handbereik.

Online Retail - OC&C Strategy Consultants

eCommerce potentieel
Volgens onderzoek van OC&C Strategy Consultants kunnen Britse bedrijven in slechts vier sectoren – reizen, retail, recreatie en content – in de komende zes jaar hun eCommerce export met omgerekend zo’n €40 miljard zien groeien, van circa €17 miljard in 2013 naar een verwachte €57 miljard in 2020. Het potentieel wordt gedreven door een reeks factoren, waaronder globalisatie, een wereldwijd groeiende internetpenetratie, en meer internationaal zoekverkeer. “Internationalisatie was voorheen erg kapitaalintensief, maar eCommerce maakt dit sneller, simpeler en economischer, en vormt daarom een kleiner risico voor bedrijven om nieuwe markten uit te testen. We schatten dat het internationale zoekverkeer tegen 2010 zal verviervoudigen, dus er liggen grote kansen voor Britse bedrijven die willen profiteren van internationale online uitbreiding” legt Anita Balchandani uit, Partner en Head of Retail bij het consultancybureau.

Prioriteiten
Voor bedrijven die hierop willen inspelen, hebben de consultants een advies: stel prioriteiten ten aanzien van je ‘market entry’-strategie – niet iedere markt is gemakkelijk toegankelijk of lucratief. OC&C identificeerde de meest lucratieve markten voor uitbreiding: de VS, Brazilië, China, Rusland en Mexico. Aan uitbreiding in die markten kleven echter uitdagingen; in het geval van Rusland bijvoorbeeld, maken de taalbarrière en de al gevestigde lokale business een marktentree moeilijk.

Marktgereedheid framework

Verder wordt aangeraden om digitale tools te omarmen en te leren van best practice in de markt. Voorbeelden van succesvolle spelers zijn onder meer Booking.com, eBay, Spotify en Airbnb.

Export Business Maps
Een ander belangrijk gebied voor het volledig benutten van het uitbreidingspotentieel van bedrijven in nieuwe markten, is kennis over deze markten. Om dit gemakkelijker te maken hebben OC&C en Google de zogeheten ‘Export Business Maps’ ontwikkeld – overzichten van één pagina die in een notendop de belangrijkste aspecten van buitenlandse markten en consumenten presenteren. Onder de data valt onder andere een seizoensgebonden kalender, een sectie met een overzicht van de belangrijkste feiten voor elk land,  ‘search & display’-informatie, een overzicht van mobiel gedrag en specifieke informatie over de lokale voorkeuren van consumenten. Een voorbeeld van ons eigen land:

Nederland Exportkaart

“We hopen dat de Google Export Business Map Britse bedrijven zal helpen te profiteren van een markt die zo’n €57 miljard waard is, en hen zal inspireren buiten de kaders van lokale markten om te denken en snel en strategisch te groeien,” zegt Peter Fitzgerald, UK Country Sales Director bij Google.

Nieuws

Meer nieuws over