Oxford Economics: Dubai luchtvaartsector groeit enorm

08 januari 2015 Consultancy.nl

De luchtvaartsector van Dubai zal de komende jaren een indrukwekkende groei doormaken, voorspelt Oxford Economics in een nieuw rapport. Tegen 2030 zal deze industrie binnen de Golfstaat naar verwachting direct en indirect verantwoordelijk zijn voor maar liefst 45% van Dubai’s BBP – mits er voldoende wordt uitgebreid. Vooral Dubai’s zeer succesvolle internationale reizigershub en toerismestrategie zullen daaraan ten grondslag liggen.

In 2013 was Dubai’s luchtvaartsector goed voor 27% van het totale BBP, in totaal zo’n $26,7 miljard, bestaande uit een kerndeel van $16,5 miljard, en een indirect toerismeaandeel van $10,2 miljard. De sector was verder goed voor 416.500 banen en 21% van Dubai’s totale werkgelegenheid, verdeeld over de kern-, toeristen- en overige werkgelegenheid.

Dubai Luchtvaart Sector

Tegen 2020 verwacht het Britse adviesbureau Oxford Economics dat het economische aandeel van Dubai’s luchtvaartsector zal groeien naar 38%, en dat de sector tegen die tijd zo’n 30% van de bevolking van werk zal voorzien. Dit percentage zal stijgen naar een indrukwekkende 45% tegen 2030, waarbij 35% van de bevolking in de luchtvaart- en aanverwante sectoren zal werken.

De luchtvaartsector groeit niet alleen in grootte en breedte, maar ook in snelheid: “Tussen nu en 2020 zal het aandeel van de luchtvaartsector voor de economie van Dubai naar verwachting met een sneller percentage groeien dan de economie als geheel”, zegt het wereldwijde onderzoeksbureau.

Passagiersgroei
Dubai International Airport is het drukste vliegveld in het Midden-Oosten, en één van de drukste ter wereld. In 2013 liepen 66,4 miljoen reizigers door zijn gates, een aantal dat tegen 2020 naar verwachting zal uitgroeien tot meer dan 120 miljoen. Vliegtuigmaatschappij Emirates Airlines, eigendom van de overheid en gevestigd in Dubai International, vloog in 2013 44,5 miljoen passagiers, vergeleken met 39,4 miljoen het jaar ervoor.

Dubai Luchtvaart Passagiers

Kijkend naar 2030 suggereert het rapport dat, om zijn volledige economische potentieel te bereiken, de luchtvaarsector zijn infrastructuur verder moet uitbreiden. Als het vliegveld niet groeit om aan de groeiende vraag te voldoen, dan zal tegen 2021 de passagiersgroei afzwakken en lager liggen dan in potentie mogelijk. Het rapport zegt dat ofwel Dubai International, ofwel Al-Maktoum International* - de luchthaven die vorig jaar openging en 37 km bij Dubai vandaag ligt, bij Jebel Ali – verder moeten groeien om te profiteren van het volledige potentieel.

* Zodra Al-Maktoum International volledig is opgeleverd zal het vliegveld naar verwachting jaarlijks zo'n 120 miljoen passagiers afhandelen.

Nieuws

Meer nieuws over